Tuesday, January 31, 2012

KHASIAT KANGKUNG

Ada tak antara kawan-kawan yang suka makan sayur kangkung?mesti ramai yang suka kan,dengan rasanya yang best tu.Ha kawan-kawan di sini sya nak kongsikan khasiat sayur kangkung.

merawat haid berlebihan
setengah kilogram kangkung di cuci dan di tumbuk halus,tuangkan setengah gelas air dan campurkan dngan satu sudu teh madu,minum satu kali sehari

hidumg berdarah
seikatdaun kangkung yang segar,dicuci dan di tmbuk halus tambah sedikit gula dan campur segelas air panas,setelah sejuk tapis ramuan tadi,minum dua kali sehari

sakit kepala
seikat daun kangkung segar di rebus dengan segelas air,biarkan air rebusan hingga menjadi satu gelas angkat dan minum

sakit gigi dan bengkak gusi
segenggam akar kangkung di tambah setengah sudu teh cuka,rebus dengan segelas air,minum air rebusan sekali sehari.untuk merawat bengkak gusi,rebus 200g akar kangkung bersama 200ml air,setelah air rebsan suam gunakan untuk berkumur.

menghilangkan kelemumur
seikat kangkung di rendam semalaman,hingga air berwarna kebiruan,ramas kangkung dengan air rendaman tersebut lumur pada rambut dan kulit kepala.

Banyak nya khasiat kangkung ni,tapi yang paling sya suka rasanya yang sedap.

TAK SIHAT

Dah 3-4 hari tak sihat,demam dan batuk-batuk jer,entry pun sekejap ada sekejap tak ada,agaknya sekarang musim demam kot,mak sya yang kat kg pun demam,adik-adik demam,anak-anak sya pun demam,jenuh jugak la nak jaga dorang memandangkan diri sendiri pun tak sihat.

Batuk-batuk yang menyeksakan.bengkak kerongkong.Kawan-kawan macamana sihat tak?harap semuanya sihat lah yer,kalau sakit cepat-cepat dapat rawatan tau.ok nanti sya update lain.

Monday, January 30, 2012

KHASIAT CUKA EPAL

"Cuka adalah kemudahan bagi seluruh manusia" Diriwayatkan Muslim "Allah meletakkan keberkat dalam cuka, ia telah digunakan oleh para nabi sebelum aku", diriwayatkan oleh hadrat Aisyah, Muslim dan Ibnu Maja Nabi s.a.w suka kepada cuka. Jabir menceritakan:Suatu hari Rasulullah mengajak saya ke rumahnya.dihidangkan roti.baginda bertanya: 'Adakah apa-apa perasa?"sahabat menjawab "Tidak, hanya ada cuka." Nabi berkata, 'Cuka adalah perasa yang baik. " hadrat Jabir berkata:Aku suka kepada cuka sejak aku mendengar daripada baginda s.a.w". hadrat Naf'a berkata:Aku pula menyukai cuka sejak aku dengar daripada Jabir." [hadis riwayat Muslim, Abu Dawud, Nasa'i] apabila kita mengambil cuka epal, ia akan menghilangkan kelesuan badan. dan boleh dirasai perbezaannya dengan pantas dalam masa beberapa jam sahaja.juga anda boleh melakukan sendiri selepas minum cuka apple maka air kenciing anda akan lebih jernih. Anda juga boleh melakukan ujian menggunakan kertas litmus iaitu kertas yg digunakan untuk menguji tahap pH. bermakna sebelum minum cuka apple air kencing anda berais dan selepas minum cuka apple air kencing anda lebih berakali.Fungsi hati dlm badan kita adalah utk: Hati melarutkan bahan beracun yg terhasil didalam tubuh kitajadi kita perlu menjadi hati kita dengan baik utk hati kita.bekerja Daging,ikan,telur,minyak kelapa,hijau,cuka, dan makanan lain-lain yang berkhasiat bertindak seperti ubat utk hati. sebahagian ahli perubatan dari timur percaya bahawa tekanan perasaan atau dikenali sebagai stress adalah akibat daripada hati.cuka adalah detokfikasi utk bersihkan hati.dari dahulu lagi cuka dan madu telah digunakan dalam perubatan utk kesihatan manusia sejagat.cuka apple sgt berguna untuk melarutkan deposit kalsium yg menyakitkan dlm badan, utk sakit sendi sprti arthritis dan masalah lain-lain lagi...antara kelebihan cuka apple adalah :
1. Memecahkan lemak dalam badan
2. Melancarkan laluan darah
3. Menambah dan menguatkan tenaga dalaman
4. Meningkatkan kecergasan dan kecerdasan otak.
5. Melawaskan usus kecil dan besar
6. Bertindak sebagai: Anti alergi, Anti septik, Anti anemia, Anti ulcer
7. Menghilangkan masalah jerawat.
8. Menyahkan penyerapan dan pengumpulan lemak.
9. Menambah metabolisma di bahagian badan tertentu.
10. Menyingkir air yg berlebihan . (Pemparitan Limfatik)
11. Menguat dan melembabkan kulit dan menegangkannya.
12.Merawat selulit.
13. Membuang lemak yang berlebihan dibahagian-bahagian yang tidak diperlukan seperti bonggolan-bonggolan.
14. Meredakan sengal dan sakit sendi.
15. Menurunkan risiko masalah barah dan jantung.
16. Mengandungi anti oksidan yg menjaga kesihatan jantung.
17. Meningkatkan kesihatan membran paru-paru
18. Meningkatkan kekuatan dan kesihatan tulang dgn menambah bahan kimis iaitu boron pada mineral tulang
19. Membantu kesihatan sistem kardiovaskular dgn mengekalkan tahap kolesterol darah
20. Mengawal berat badan ke paras ideal
21. Menghilangkan stress dan membantu tidur yang nyenyak, dan sebagainya.

Friday, January 27, 2012

CARA-CARA BERBUAT BAIK PADA IBU BAPA

1. Berbicara sopan kepada kedua orangtua, jangan menghardik, mengomel ataupun memukul mereka. Karena walau hanya berkata “AH” saja tidak diperbolehkan dalam agama.

2.Taat kepada orangtua, selama tidak untuk berbuat maksiat kepada Tuhan Yang Maha Esa.

3. Bersikap lemah lembut, janganlah bermuka masam di hadapan mereka.

4. Menjaga nama baik, kehormatan dan harta kedua orangtua, serta tidak mengambil sesuatu tanpa ijin mereka.

5. Melakukan hal-hal yang dapat meringankan tugas mereka bedua, meskipun tanpa diperintah.

6. Bermusyawarah dengan mereka dalam setiap masalah dan meminta maaf dengan baik jika ada perbedaan pendapat.

7. Datang segera, jika mereka memanggil.

8. Menghormati kerabat dan kawan-kawan mereka.

9. Sopan dalam menjelaskan setiap masalah. Jangan membatah mereka dengan perkataan kasar.

10. Membantu ibu dalam pekerjaan di rumah dan membantu ayah dalam pekerjaan di luar rumah (mencari nafkah).

11. Mendo'akan mereka berdua walau mereka telah tiada.

12. Jangan membantah perintah mereka ataupun mengeraskan suara di atas suara mereka.

13. Jangan masuk ke tempat/kamar mereka, sebelum mendapat ijin.

14. Jangan mendahului mereka saat makan dan hormatilah mereka dalam menyantap makanan dan minuman.

15. Jangan mencela mereka, jika mereka berbuat sesuatu yang kurang baik.

16. Jika merokok, janganlah dihadapan mereka.

17. Jika telah sanggup/mampu mencari rezeki, bantulah mereka.

18. Usahakan bangun dari tempat duduk/tempat tidur, jika mereka datang.

19. Jika meminta sesuatu dari orangtua, mintalah dengan lemah lembut, berterima kasihlah atas pemberian mereka, maafkanlah jika mereka tidak memenuhi permintaan kita dan janganlah terlalu banyak meminta supaya tidak mengganggu mereka.

20. Jangan keluar dari rumah/pergi sebelum mereka mengijinkan, meskipun untuk urusan penting. Jika terpaksa pergi, maka mintalah maaf kepada mereka.

21. Kunjungilah mereka sesering mungkin, berilah hadiah, sampaikan terima kasih atas pendidikan dan jerih payah mereka serta ambillah pelajaran dari anak-anakmu betapa susahnya mendidik mereka. Seperti halnya betapa berat susahnya orangtua kita mendidik kita.

22. Orang yang berhak mendapat penghormatan adalah ibu, kemudian ayah. Ketahuilah bahwa surga berada di bawah telapak kaki ibu.

23. Doa kedua orangtua dalam kebaikan ataupun kejelekan di terima oleh Tuhan Yang Maha Esa. Maka berhati-hatilah terhadap do'a mereka yang jelek.

24. Usahakan tidak menyakiti orangtua ataupun membuat mereka marah sehingga membuat diri kita merana di dunia dan akhirat. Ingatlah, anak-anakmu akan memperlakukan kamu sebagaimana kamu memperlakukan kedua orangtuamu.

25. Kedua orangtuamu mempunyai hak atas kamu, istri/suamimu mempunyai hak atas kamu. Jika suatu ketika mereka berselisih, usahakanlah dipertemukan dan berilah masing-masing hadiah secara diam-diam.

26. Bersopan santunlah kepada setiap orangtua, karena orang yang mencaci orangtua lain sama dengan mencaci orangtuanya sendiri.

Thursday, January 26, 2012

TANPA GAMBAR

My sweetheart lapy rosak,huhu sekarang ni nak buat entry tak ada gambar,sebab tu lama menyepi dari entry,ni update pakai pc jer.Pc pun ok masalahnya,syik berebut dengan anak-anak ja,sebab pc ni just for dorang main game.

Dapatlah update sikit-sikit bila dorang pergi sekolah,masalahnya tak ada gambar nak publish,semua gambar ada dalam lappy.Sya dah hantar repair dah,tapi ambik masa dua minggu jugak nak siapkan.huhuhu.
Cepat-cepat lah sikit siapnya lappy kesayangan sya tu.huhuhu.hidup sepi tanpa lappy.chewahh ayat jiwang.

TIPS ATASI RASA MUAL WAKTU SARAPAN UNTUK PREGNANT WOMEN

Lately ni,banyak kawan-kawan blogger yang tengah preggy sekarang ni,alhamdulillah rezeki,sya seronok sangat dan tumpang happy untuk kawan-kawan semua.Disini sya nak kongsikan tips-tips atasi rasa mual waktu sarapan untuk pregnant women.Yang tak preggy pun boleh ikut jugak,mana la tahu kalau-kalau ada yang mual waktu sarapan.

-Pilih menu yang tidak mendatangkkan mual,misalnya jangan terlalu manis,bersantan,berminyak,dan sebagainya.
-Hindari makanan yang berkalori tinggi ,ia akan membuatkan perut mudah sebu.

-Hindari makanan yang berkuah,makanlah makanan yang kering,ringan dan menyegarkan,misalnya biskut kering dan buah-buahan kering.
-Bagi yamg tidak suka minum susu,boleh mengubah menu susu menjadi puding,atau sebagainya,ianya penting,asalkan keperluan nutrisi wanita hamil di penuhi.

-Makan sedikit demi sedikit tapi kerap,hindari kopi dan krimer,sebaliknya gantikan dengan teh panas beraroma segar seperti teh pudina.

Wednesday, January 25, 2012

KHASIAT TEMPE





Tempe sekarang ini bukan sahaja menjadi kegemaran orang Jawa, tetapi ia telah menjadi makanan kegemaran semua rakyat Malaysia tak kira bangsa dan agama.

Tempe telah diketahui umum memang kaya dengan pelbagai khasiat. Sepotong tempe mengandungi banyak zat seperti karbohidrat, protein, lemak, serat, vitamin B12, enzim serta komponen antibakteria yang bermanfaat bagi kesihatan tubuh manusia.

Tempe juga dipercayai dapat mencegah penyakit anemia iaitu kekurangan sel darah merah. Ini adalah kerana tempe mengandungi zat besi yang sangat diperlukan dalam pembentukan sel darah merah.

Di samping itu tempe juga dapat membantu mengurangkan kadar kolesterol dalam darah. Pengambilan sumber kacang soya sebanyak 25 gram sehari dari pelbagai sumber termasuk tempe dapat membantu mengurangkan kolesterol darah.

Thursday, January 19, 2012

6 CARA KAWAL ANAK AGRESIF

1-SENTIASA PANTAU ANAK
si kecil yang agresif tak betah duduk diam pantang lepa sikit macam-macam nak di buatnya,so sentiasa la memantau setiap pergerakkanya takut-takut kalau dia melakukan perkara yang merbahaya.

2-JAUHKAN PERALATAN YANG MERBAHAYA
dalam keadaan yang agresif,lebih-lebih lagi ketika bergaduh,dia mungkin boleh mencapai apa saja yang ada berhamiran dengan nya.antaranya seperti pisau dan gunting,walaupun dia melakukan tanpa sedarrisiko menyebabkan kemalangan dan kecederaan tinggi.jadi pastikan tidak meletakkan sebarang peralatan tajam yang membahayakan di merata tempat

3-ALIHKAN PERHATIAN
selaku  ibu bapa yang dah masak dengan tabiat anak-anak ,tentu tidak sukar mengesan perubahan yang berlaku pada diri anak,apabila ia menunjukkan tanda-tanda agresif.segeralah alihkan perhatiannya kepada sesuatu yang mengembalikan sikap tenangnya,contoh seperti mengajaknya bemain dan menonton tv rancangan kegemarannya.

4-KENAL PASTI PENYEBAB
walaupun melabel si kecik sebagai kanak-kanak agresif,tapi harus ingat pasti ada penyebabnya dia bersikap sedemikian.Lazimnya dia menjadi agresif apabila ada sesuatu yang mendorongnya untuk berbuat demikian,bila kenalpasti puncanya cuba jauhkan anak daripada punca tersebut.

5-ASINGKAN ANAK BERGADUH
kadang kala perlakuan naak agresif boleh mencetuskan pergaduhan samaada dengan rakan dan adik beradiknya.apabila ini berlaku segera asingkan mereka,agar sebarang kemungkinan kecederaan berlaku.si kecil yang agresif gemar bertindak mengikut emosi tanpa menghiraukan natijahnya.

6-MARAH DALAM DIAM
ibu bapa boleh mempamerkan rasa marah dalam diam,ini kerana anak yang agresif bila kita marah berdepan,seperti mencurahkan air dia daun keladi.so bila kita berdiam diri,baru lah dia tahu yang kita marah padanya.

Tuesday, January 17, 2012

LELAKI KURANG SABAR

Jangan marah pada kaum lelaki yer,sya menulis berdasarkan pandangan mata sya.namun bukan semua lelaki macam tu kan.Tapi lelaki ni memang benda-benda yang remeh pun dia kan jadi kurang sabar.

Hari jumaat lepas masa nak ambik anak sya balik dari sekolah,biasa la hari jumaat memang ramai terutama sekali kaum bapa,maklum la di beri pelepasan untuk sembahyang jumaat,ramai kaum bapa menunggu anak keluar dari sekolah pada pukul 12.05 tghari.tapi hari jumaat hari tu tak tahu la kenapa pihak sekolah lepaskan pelajar 10 minit lambat.
Depan sya ada sorang bapa yang menunggu anaknya di dalam kereta .bila budak-budak sekolah keluar ja,terus dia bunyikan hon bertalu-talu,terkejut sya di buatnya.Namun si anak tadi bukannya perasan pun yang si bapa bunyikan hon,malah sempat bermain lagi dengan kawan-kawan,lagi kuat si bapa ni bunyikan hon,ya Allah bingitnya telinga.

Bila sianak perasan bapanya di depan sekolah cepat-cepat si anak datang pada bapanya,tapi si bapa tadi memarahi anak dengan nada yang kuat,siap tarik telinga lagi,siannya sya tengok.Biasa la budak-budak memang macam tu.
Sepatutnya kena la bersabar sikit,dan kalau nak marah nak pun jangan lah berdepan orang ramai,malu si anak.macam-macam kan.Pernah tak kawan-kawan hadapi situasi sedemikian?jom kongsi.

TUJUH SEBAB SELALU LETIH

Anda selalu berasa letih dan tidak bermaya? Tidur cukup tetapi masih terasa mengantuk dan keletihan? Sebelum anda menyalahkan cara hidup yang sibuk dan urusan rumahtangga, cuba selami sebab-sebab lain ini yang mungkin menjadi dalang terhadap masalah keletihan anda itu

Sebab 1: Kekurangan darah


Sekiranya anda masih muda dalam usia reproduktif dan mengalami haid yang 'heavy' setiap bulan, atau anda baru sahaja melahirkan anak beberapa miggu yang lepas, atau anda di diagnoskan mengalami fibroid, kehilangan darah mungkin penyebab terhadap keletihan anda.


Pendarahan haid atau faraj mengurangkan sel-sel darah merah yang membawa oksigen dari paru-paru ke sistem dan organ badan anda yang lain. Kekurangan oksigen pada organ menyebabkan anda cepat letih dan tidak bermaya.


Lain-lain sebab yang yang mendorong kepada kekurangan darah termasuklah: kekurangan vitamin seperti zat besi, folik dan vitamin B. Kekurangan darah juga mungkin berasal dari penyakit buah pinggang.


Gejala kekurangan darah yang lain termasuk: pening, kesejukkan dan rasa mudah terganggu. Ujian darah dengan senang dapat membuat diagnosa ini. Rawatan termasuk makan sayuran hijau seperti brokoli, bayam dan daging merah dan supplement yang diberi oleh doktor.


Sebab ke 2 : Kekurangan Hormon Tiroid


Sekiranya anda terasa lembab secara fizikal atau mental dan sedikit murung, anda mungkin mengalami hypotiroidism, satu masalah kekurangan hormon tiroid yang mengurangkan metabolisma badan dan memperlahan sistem badan untuk beroperasi.


Dikatakan 17% wanita mengalami hypotiroidism dan mereka langsung tidak mengetahuinya. Ujian darah T3 dan T4 dengan mudah dapat mengesan masalah ini dan selepas rawatan, anda akan merasa bertenaga semula.


Sebab ke 3: Jangkitan Kuman air kencing (UTI)


Walaupun kebanyakkan dari simtom lebih kepada sakit semasa kencing dan kerap ke tandas, keletihan memanjang juga merupakan salah satu gejala kencing berkuman. Tidak semua yang mempunyai simtom yang jelas seperti pedih semasa kencing dan segelintir yang lain mungkin tidak mengalami gejala langsung.


UTI disebabkan oleh jangkitan bakteria yang mungkin terdorong oleh amalan penjagaan faraj yang tidak sihat. Hubungan seks juga meninggikan risiko UTI kerana kuman dari faraj mungkin ditolak ke salur kencing semasa seks.


Ujian air kencing adalah mudah dan cepat dalam membuat diagnosa dan rawatan termasuklah ubat anti-biotik. Sekiranya simtom berulang, anda mungkin mengalami masalah UTI kronik. Berbincanglah dengan doktor tentang pencegahannya.


Sebab ke 4: Terlebih caffeine


Sesetengah orang menganggap caffeine boleh memberi rasa cergas, tapi bagi sesetengh wanita, caffeine boleh memberi kesan yang sebaliknya. Caffeine bertindak sebagai stimulant tetapi sekiranya mengambil terlalu banyak, ia akan menyebabkan keletihan.


Cara untuk mencegah adalah dengan mengelakkan caffeine sebanyak mungkin, bukan sahaja kopi malahan tea, coklat, minuman ringan atau apa-apa ubat yang mengandungi caffeine.


Sebab ke 5: Alahan makanan.


Makanan selalunya memberikan tenaga tetapi bagi sesetengah orang yang alah kepada makanan, ia boleh memberi kesan sebaliknya. Keletihan mungkin salah satu mereka alah kepada makanan. Sekiranya anda mengesaki yang makanan punca mengantuk dan keletihan anda, cuba elak makanan yang anda syakki itu dari suapan harian anda.


Sebab ke 6: Sleep Apnea


Sekiranya anda tidak mendapat tidur yang cukup, ada kemungkinan ia penyebab masalah anda. Tapi apa kata kalau anda sendiri tidak menyedari yang anda tidak cukup tidur?


‘Sleep Apnea adalah satu keadaan dimana anda secara tidak sengaja berhenti bernafas semasa tidur, yang menyebabkan anda terbangun secara tiba-tiba tetapi cukup lama untuk menganggu kitaran tidur anda. Ia lebih kerap terjadi kepada mereka yang berbadan gemuk dan berkait rapat dengan tidur yang berdekur.


Sekiranya anda pengidap ‘Sleep Apnea’ doktor selalunya akan menyarankan pengurangan berat badan dan menasihatkan anda berhenti merokok.

Dalam kes serius, pembedahan mungkin diperlukan untuk memastikan laluan pernafasan udara yang baik. Sekiranya tidak dirawat, Sleep Apnea boleh meninggikan risiko stroke dan serangan jantung.

Sebab No 7: Lemah Jantung


Sekiranya anda merasa cepat penat selepas aktiviti ringkas yang selalunya senang dibuat, mungkin ini masa yang baik untuk anda berjumpa dengan doktor. Keletihan selalunya bukan tanda awal sakit jantung tetapi sekiranya ia keterlaluan sifatnya selepas aktiviti ringkas dan anda dapati tiada jawapan jelas terhadap masalah tersebut, jumpalah doktor untuk pemeriksaan lanjut. Rawatan awal boleh menyelamatkan anda dari serangan jantung yang lebih serius.

Monday, January 16, 2012

WAKTU YANG SESUAI MINUM AIR MASAK.

Dah jadi lumrah manusia, bila haus mesti air yang dicarinya. Tak kiralah air tu sejuk ke, suam ke, manis ke, semuanya boleh. Janji ianya bersih dan dapat membasahi tekak kita. Tapi, sebaik-baiknya biarlah air masak yang menjadi pilihan utama. Gelarannya pun banyak air masak, air jarang, air putih, air kosong eermm air mineral :)

Kenapa air masak???

Air masak ni akan memelihara kesihatan tubuh, melancarkan sistem metabolisme tubuh serta membantu mengurangkan berat badan kita. Sebabnya, bila air dalam badan kita mencukupi, ia sekaligus dapat membakar kalori dalam tubuh.memang nikmat tak terkata bila dapat air ketika ini. Begitu juga kalau tersedu mahupun tercekik, kan? Grrrr...

4 waktu terbaik untuk minum air masak selain ketika haus.

#1 Sebelum tidur

Minum segelas air masak sebelum tidur. Tujuannya bagi mengelakkan kita terkena serangan jantung dan juga strok. Di mana kedua-dua penyakit di atas merupakan punca kematian terbanyak yang dicatatkan di Malaysia.

#2 Bangun tidur
Minumlah 2 gelas air masak bagi mengaktifkan organ dalaman kita.

#3 Sebelum mandi
Ada baiknya minum segelas air masak waktu ni. Dapat melancarkan perjalanan darah serta mengurangkan tekanan darah kita.

#4 Sebelum makan
30 minit sebelum makan, eloklah minum dulu segelas air masak. Amalan sebegini didapati membantu sistem penghadaman. Di mana perut kita lebih bersedia untuk menerima makanan. Takdelah terkejut nanti.

ISNIN YANG MALAP

Banyak nak bercerita,tapi jari jemari dan jiwa raga terasa sangat malas nak menaip.tak tahula kenapa.puas di cuba-cuba tapi tetap malas ja.hati taktau ingatkan sapa,dan nak apa.jiwa kacau ni.

Mood semakin menjadi-jadi malasnya,pada kawan-kawan t sya jenguk rumah kawan-kawan yer.cari ketenangan dulu.kin letih sangat kot dalam 2-3 hari lepas.banyak kerja yang di buat.t sya buat entry apa yang sya buat yer.

Friday, January 13, 2012

LIMA LANGKAH KAWAL ANAK DALAM KERETA

Bila nak bercuti atau berjalan jauh dengan menaiki kereta,kadang-kadang kita lupa dengan keselamatan anak kita dalam kereta,maklum la masa tu kan dah excited nak menuju destinati nak di tuju.Jom tengok lima langkah yang boleh kita gunakan untuk mengawal anak-anak dalam kereta.

1-KUNCI KEMAS TALIPINGGANG KELEDAR-walaupun setengah kanak-kanak rimas dengan tali pinggang keledar namun  sebagai ibubapa kita perlu memastikan ianya di kunci dengan kemas demi keselamatan mereka.

2-ELAKKAN MERIBA ANAK DALAM KERETA-iabukan lah satu langkah yang bijak,malah cara ini boleh membahayakan jika kenderaan yang dinaiki,diberhentikan secara mengejut ataupun mengalami kemalangan,anak yang di pangku atai di riba boleh tercampak kehadapan menyebabkan si kecil boleh cedera parah.

3-SEDIAKAN TEMPAT DUDUK YANG SELAMAT-contohnya seperti tempat duduk khas kanak-kanak dalam kereta,mesti juga di pastikan kedudukan tempat duduk khas itu terletak dengan betul,selamat di gunakan,talipinggang hendaklah di kunci dengan sempurna.

4-BAHAYA BEG UDARA-bayi atau kanak-kanak yang duduk di bahagian depan boleh mengalami kecederaan serius akibat beg udara yang mengembang,malah keadaan ini juga boleh menyebabkan kematian.Beg udarabukanlah bantal lembut,bagi orang dewasa ia sebagai penyelamat sebaliknya bagi kanak-kanak ia membahayakan.tempat duduk khas kanak-kanak kalau di letakkan di bahagian hadapan adalah sangat hampir dengan beg udara pada dashboard,jika berlaku kemalangan beg udara akan mengembang,dan menolak kanak-kanak yang duduk di kerusi khas,ini mungkin boleh menyebabkan kecederaan leher.

5-JANGAN TINGGALKAN ANAK SENDIRIAN DALAM KERETA-oeningkatan suhu yang mendadak,di dalam kenderaan akan menyebabkan kelemasan,dan mereka juga berhadapan dengan risiko penculikan.

Thursday, January 12, 2012

SANGGUPKAH ANDA MELEPASKAN KERJAYA ANDA DEMI ANAK-ANAK?

Kebetulan,kazen sya dalam dilema sama ada nak berhenti kerja atau tak, memandangkan tak ada siapa nak jaga anaknya,apa yang membuatkannya berfikir sebegitu kerana pengasuh sebelum ni berpindah dan dia pernah hantar anaknya ke rumah pengasuh yang lain tapi anaknya di denda jangan makan hanya kerana si kecil yang berusia 3 dan 4 tahun tu nakal jer

kalau kawan-kawan sanggup tak lepaskan kerjaya demi anak-anak?dia ada minta pendapat sya,tapi tak tahu  nak bagi pendapat macamna,lain orang lain pemikirannya,kalau bagi sya,itu untuk kebaikan anak-anak tak salah,namun kena tengok juga ekonomi keluarga.Maklum la zaman sekarang semuanya perlukan duit.

Sya dulu pun masa anak yang sulung masih lagi bekerja sampai anak yang kedua,masuk yang ketiga bila anak mula bersekolah,sya terpaksa lepaskan kerjaya  sya untuk tumpukan pada anak.Mujur encik suami menyokong,sebelum buat keputusan berhenti kerja tu,kena fikir panjang-panjang dulu,dan bersedia dari segi kewangan.sebelum berhenti tu mmg buat saving sebanyak mungkin,maklum la dulu berdua kerja,tapi kini sorang,bukan apa takut jugak termiss belanja.

Namun Alhamdulillah,dengan beserderhana,duit yang di simpan terus disimpan.So sebelum buat sebarang keputusan kena la berbincang dan buat persediaan yang secukupnya.kawan-kawan setuju tak dengan pendapat sya?

RISIKO BAHAYA BERMAIN YOYO KANAK-KANAK?

Sya terjumpa artikel ni dalam satu magazine,bahaya dan risiko bermain yoyo,ingatkan yoyo permainan yang selamat rupanya tak juga,jom kongsi risiko dan bahayanya yoyo.


RISIKO TERCEKIK
Yoyo terdapat dalam pelbagai jenis ada yang di buat dari getah dan ada yang di buat dari plastik.Kanak-kanak kan lebih tertarik dengan yoyo yang dibuat dari getah kerana ianya lembut dan mudah lentur,Sebenarnya ia kurang sesuai pada  kanak-kanak  yang suka memasukkan benda dalam mulut,jika main tanpa pemantauan,tidak mustahil si kecil akan memasukkan mainan tersebut dalam mulut.

RISIKO TERJERUT PADA TALI
Tanpa tali yoyo tak dapat di mainkan,namun jika tali yoyo begitu panjang ia tak dapat di kendalikan dengan betul,malah kadang-kadang boleh menjerut leher sikecil

RISIKO TERCEDERA
ada yoyo yang jenis mudah melantun,terutama jika di balinh dengan kuat,oleh kerana kanak-kanak tidak berapa pandai mengawal lantunan,tidak mustahil kanak-kanak akan tercedera bila yoyo melantun naik.

itu serba sedikit yang sya dapat kongsikan berdasarkan apa yang sya baca,boleh bermain tapi hendaklah sentiasa dalam pemantauan ibu bapa





Wednesday, January 11, 2012

WORDLESS WEDNESDAY:MAKAN-MAKAN

entry ni penuh makan-makan je,ni masa aktiviti makan-makan kat rumah mak sya kat kampung,jemput tengok semua.

cucur keria

nasi goreng berempah


buah melaka


nasi daging

air asam


Tuesday, January 10, 2012

DAH DAPAT

Haritu  sya ada buat entry yang si kecik sangat suka la dengan lagu najwa latif cinta di muka buku,sampaikan raket badminton abang dan kakaknya di buat gitar.

My hubby ada belikan  gitar kecik untuk si kecik ni,apa lagi lagi best la nyanyi,siap dengan gaya lagi.

mulut tengah riuh rendah nyanyilagu najwa latif cinta
muka buku.ada gaya tak?

gitar kecik yang abah dia belikan,sangat sayang dengan gitar ni
jangan sapa-sapa pun sentuh,senang jamming,heheheh

tengah nyanyi lagi tu,penuh perasaan.


memang nak tergelak la tengok perangai si kecik ni,macam-macam lagu dia boleh nyanyi,hmmmm budak-budak zaman sekarang boleh hafal lagu cepat jer,tapi kalau suruh hafal ngaji,lambat.macam-macam

14 PERKARA TENTANG SENYUM

1. Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Janganlah kamu meremehkan kebaikan apa pun, walaupun sekadar bertemu saudaramu dengan wajah yang manis (wajah ceria dan senyuman).” – Hadis Riwayat Muslim.

2. Senyum merupakan satu senaman berbentuk jogging dalaman yang dapat merangsang seluruh tubuh melaui 3. sistem saraf otak dan juga hormon-hormon. Apabila kita tersenyum, badan turut ‘tersenyum’ dan memperlahankan aliran darah yang melalui sinus ke otak. Ini sangat bermanfaat dalam mengelakkan tekanan darah yang tinggi ke otak.

3. Apabila kita tersenyum, kita hanya menggunakan 17 otot muka berbanding 43 ketika mengerutkan dahi.

4. Senyuman bukan hanya sekadar reaksi terhadap sesuatu, malah ia juga terlibat dalam penghasilan endorphin yang mengurangkan kesakitan fizikal dan emosi menjadikan seseorang itu merasa lebih selesa dengan diri sendiri.

5. Ketawa (berperasaan gembira) sebanyak 100 kali dalam tempoh 24 jam mempunyai manfaat kardiovaskular sama seperti bersenam selama 10 minit. Hal ini demikian kerana apabila kita ketawa, tekanan darah dan kadar degupan jantung meningkat. Seterusnya, kedua-dua kadar ini akan turun lebih rendah daripada paras sebelum ketawa.

6. “Tawa Rasulullah SAW hanyalah senyuman.” – Riwayat Tirmidzi.

7. Kajian yang dibuat oleh sekumpulan saintis dari Universiti Pusat Perubatan California menjelaskan terdapat dua jenis ‘stress’ iaitu stress yang baik dan stress yang tidak baik. Senyum dikategorikan sebagai stress yang baik. Stress yang tidak baik akan memberi tekanan kepada sistem ketahanan badan.

8. Apabila kita senyum, sel pembunuh tumor dan virus semulajadi dalam badan akan bertambah selaras dengan pertambahan Gamma-interferon (protein melawan penyakit), sel T (yang penting untuk sistem pertahanan badan) dan sel B (yang menghasilkan antibodi untuk melawan penyakit).

9. Senyuman juga mampu merendahkan tekanan darah, menambah kemasukan oksigen dalam darah dan ini secara tidak langsung merangsang proses penyembuhan.

10. Senyuman yang diakhiri dengan ketawa mengaktifkan bahan kimia badan dan secara tidak langsung merendahkan risiko penyakit jantung, tekanan darah tinggi, strok, arthritis dan ulser.

11. Senyuman dan ketawa adalah senaman yang baik kerana ia membabitkan diafragma, abdomen, sistem pernafasan, muka, kaki dan otot belakang badan. Ia ibarat urutan terhadap organ-organ dalam abdomen dan menguatkan otot abdomen, merangsang kedua-dua belah otak dan meningkatkan daya tumpuan belajar. Ia juga melegakan ketegangan otot dan tekanan psikologi, membuatkan otak lebih peka serta bersedia menerima maklumat baru.

12. Ketawa juga dikatakan mampu memperbaiki fungsi usus, sekali gus meningkatkan pencernaan dan penyerapan nutrient dalam badan.

13. Senyum mampu menjadi penawar kepada penyakit rohani yang kronik. Ia juga mampu menyejukkan hati yang sedang marah dan memulakan sebuah ukhuwwah.

14. Dalam ajaran Islam, senyum mempunyai kedudukan yang setaraf dengan bersedekah. Sabda Rasulullah SAW: “Senyum kalian bagi saudaranya adalah sedekah, beramar makruf dan nahi mungkar yang kalian lakukan untuk saudaranya juga sedekah, dan kalian menunjukkan jalan bagi seseorang yang tersesat juga sedekah.” (HR Tirmizi dan Abu Dzar).

Monday, January 9, 2012

TUJUH KEBAIKAN MENANGIS

Ha jangan tak tahu ,menangispun ada kebaikannya tau,jom kita tengok apa kebaikkan nya.


1. Membantu penglihatanAir mata ternyata membantu penglihatan seseorang, jadi bukan hanya mata itu sendiri. Cecair yang keluar dari mata dapat mencegah dehidrasi pada membran mata yang boleh membuat penglihatan menjadi kabur.

2. Membunuh bakteria
Tak perlu ubat titis mata, cukup air mata yang berfungsi sebagai antibakteria semulajadi. Di dalam air mata terkandung cecair yang disebut dengan lisozom yang dapat membunuh sekitar 90-95 peratus bakteria-bakteria yang tertinggal dari keyboard komputer, pegangan tangga, bersin dan tempat-tempat yang mengandungi bakteria, hanya dalam 5 minit.

3. Meningkatkan mood
Seseorang yang menangis boleh menurunkan level depresi dan mengembalikan mood yang lebih baik.

4. Mengeluarkan racun
Seorang ahli biokimia, William Frey telah melakukan beberapa kajian tentang air mata dan mendapati bahawa air mata yang keluar dari hasil menangis kerana emosional ternyata mengandung racun.Tapi jangan salah faham, keluarnya air mata yang beracun itu menandakan bahawa ia membawa racun dari dalam tubuh dan mengeluarkan melalui mata.

5. Mengurangkan stres
Bagaimana menangis boleh mengurangkan stres? Air mata ternyata juga mengeluarkan hormon stres yang terdapat dalam tubuh iaitu endorphin leucine-enkaphalin dan prolactin.Selain menurunkan level stress, air mata juga membantu melawan penyakit-penyakit yang disebabkan oleh stress seperti tekanan darah tinggi.

6. Mengeratkan hubungan silaturahim
Selain baik untuk kesihatan fizikal, menangis juga boleh membantu mengeratkan hubungan Silaturahimi. Biasanya seseorang menangis setelah menceritakan masalahnya di depan teman-temannya atau seseorang yang boleh memberikan sokongan, dan hal ini boleh meningkatkan kemampuan berkomunikasi dan juga bersosial.

7. Melegakan perasaan
Semua orang rasanya merasa demikian. Walaupun anda didera pelbagai macam masalah dan cubaan, namun setelah menangis biasanya akan muncul perasaan lega
.

AKTIVITI DI KAMPUNG

Dua hari berada di pangkuan keluarga sya,alhamdulillah best sangat,anak-anak seronok dan happy  dapat bersama tok dan tok wan,selalunya sekejap je balik kampung,tapi ni lama sikit,tanpa gangguan lagi.jom tengok kampung sya.baru je habis menuai padi
cer tengok,cantik tak?damai jer rasanya

hijau ja pemandangannya

budak dua orang yang tengah bersilat,


eh apa budak ni buat eh


rasanya macam tak puas jer dok dua hari kat kampung,macam nak stay lama ja,bukan apa,best sangat,dengan tenangnya,dengan hijaunya,dengan sejuknya tak yah pasang kipas angin pun.

Friday, January 6, 2012

CERITA PEREMPUAN YANG LELAKI PATUT TAHU

1. Kecantikan seorang wanita ialah terletak sejauh mana ia dapat menahan (menjaga) malunya, sementara kegagahan seorang lelaki ialah terletak sejauh mana ia dapat menahan (menjaga) marahnya.

2. Orang yang membujang adalah orang yang belum menemukan penghibur duka dan dia baru memperolehinya dengan berkahwin.

3. Suami adalah orang yang mencari kebahagiaan hidup dengan menghilangkan sebahagian kemerdekaannya.

4. Wanita menghadapi banyak permasalahan; sebahagian diatasi dengan berkahwin dan sebahagian yang lain diatasi setelah dia masuk ke liang kubur.
5. Mata yang paling indah tetapi juga harus diwaspadai adalah mata kaum wanita.

6. Jangan menyalahkan perasaan isteri anda kerana perasaannya yang terbaik ialah ketika ia menerima anda sebagai suami.

7. Perawan tua ialah wanita yang kehilangan kesempatan menyusahkan seorang lelaki.

8. Yang diinginkan seorang gadis dari dunia ini hanyalah seorang suami,dan apabila ia sudah memperolehinya, ia menginginkan segala-galanya.

9. Wanita bisa memaafkan suatu pengkhianatan suaminya, tetapi dia tidak bisa melupakannya.

10. Kecantikan wanita tidak bererti apa-apa dibandingkan dengan kemuliaan akhlak dan perilakunya.

11. Sebelum kahwin, wanita hafal seluruh jawaban dan sesudah kahwin, ia hafal seluruh pertanyaan.

12. Barangsiapa mengahwini wanita kerana hartanya, maka dia telah menjual kemerdekaannya.

13. Wanita adalah bintang dan pelita bagi lelaki. Tanpa pelita, lelaki bermalam dalam kegelapan.

14. Wanita lebih cepat daripada lelaki dalam menangis dan dalam mengingatkan peristiwa yang menyebabkan dia menangis.

15. Wanita tertawa bila ia mampu dan menangis apabila ia menginginkan sesuatu..

16. Pudarlah kebahagiaan seorang wanita jika ia tidak mampu menjadikan suaminya teman yang termulia.

17. Wanita sangat berlebihan dalam mencintai dan membenci, dan tidak mengenal pertengahannya.

18. Wanita selalu tergolong manusia halus dan lembut sampai saat dia berkahwin.

19. Tidak mungkin seorang lelaki hidup bahagia tanpa didampingi oleh isteri yang mulia.

20. Wanita hidup untuk berbahagia dengan cinta, sementara lelaki mencintai untuk hidup berbahagia.

21. Kebijaksanaan wanita terletak di dalam hatinya.

22. Seorang wanita yang bijaksana menambahkan gula pada kalimatnya setiap kali berbicara dengan suaminya, dan mengurangi garam pada ucapan suaminya.

23. Cincin perkahwinan adalah cincin termahal di dunia, sebab mengharuskan pemberinya mengingatkan harganya setiap bulan tanpa henti.

24. Sesungguhnya tidak ada wanita yang sangat cantik, yang ada ialah kaum lelaki yang sangat lemah bila berhadapan dengan kecantikan.

25. Bagi lelaki, yang terakhir kali mati ialah jantungnya dan bagi wanita adalah lidahnya.

26. Wanita tidak diciptakan untuk dikagumi semua lelaki tetapi sebagai sumber kebahagiaan seorang suami.

27. Pada waktu bertunang, lelaki banyak berbicara dan perempuan mendengarkan. Pada saat perkahwinan, perempuan berbicara dan pengantin lelaki mendengarkan. Sesudah perkahwinan, suami dan isteri banyak berbicara dan para jiran tetangga mendengarkan.

28. Setiap wanita mempunyai dua mata. Adapun wanita yang cemburu berlebihan mempunyai tiga mata. Satu di sebelah kanan, satu di sebelah kiri dan yang ketiga diarahkan kepada suami.

29. Wanita pada umumnya takut akan tiga hal : tikus, munculnya uban dan wanita-wanita cantik yang menjadi saingannya.

30. Isteri yang bersikap jujur dan setia kepada suami meringankan setengah beban kehidupan suaminya.

31. Seorang wanita menghadapi kesulitan apabila ia berada di antara lelaki yang dicintainya dan yang mencintainya.

BANJIR KILAT KAT RUMAH MAK

Hari jumaat hari tu habis jer suaikenal sekolah anak,sya terus balik rumah mak sya,rindu kat mak,padahal sebelum ni dah balik pun.sampai-sampai je hujan turun punya la lebat,dekat satu jam setengah jugak hujan lebat,rumah mak sya dah di masuki air,tapi bukan banjir yang betul-betul pun banjir kilat.

Anak-anak la yang paling best dok main air maklum la tak pernah alami banjir lagi.jom tengok pic yang sya sempat snap,selebihnya sibuk timba air keluar,heheeh
anak sya yang kecik tengah menyapu air,dia la orang paling best

pukat dan jala ayah sya habis di tenggelami air banjir

basikal si kecik di berada dalam air,time ni dia sibuk nak alihkan basikal dia

cer tengok baldi terapung-apung di bawa air,anak sya kata ada hantu bawa hehehe

best sangat si kecik main air dengan kakak dan ucunya,kat tempat letak kereta masa ni,di tenggelami air,terpaksa alihkan kereta ke tempat tinggi

tok,ucu dan kakak sibuk timba air banjir yang masuk dalam rumah,sya?tolong tengok jer kekekek

Ni la kali pertama air masuk dalam rumah,selalu tak pernah lagi,kalau kat bandar orang katakan peparitan tersumbat,kat kampung pun macam tu juga la.

Thursday, January 5, 2012

WANITA MENUJU SYURGA DARI DAPUR

Salah satu pesan orang tua kepada anak perempuannya adalah ” Cinta suami bermula dari perut”.

Ketelitian seorang wanita dalam memberikan hidangan yang memanjakan lidah suaminya, memang tidak hanya berhasil memikat kasih sayang dan perhatiannya, namun juga terbukti berjaya menghidangkan kebahagiaan untuk rumah tangga mereka.

Suami mana yang tidak akan senang melihat isteri yang begitu serius merawat dan melayaninya, serta mengambil berat soal makan minumnya. Bagi suami yang bijak menghargai, perkara ini membuatkan kekurangan wanita yang menjadi isterinya seolah – olah tertutup oleh perbuatannya merawat dan menjaga cita rasa lidah suami. Dan tentunya bagi si isteri, kebahagiaan sudah pasti diperolehinya kerana redha suami memang menjadi tujuan dari perjuangan seorang wanita muslimah.

Maka, betapa ruginya jika masih ada beberapa orang yang berfikir bahawa dapur bukanlah tempat wanita moden dalam `berkarier`. Bahkan ada sebahagian dari mereka dengan ikhlasnya berbahagi pahala dengan pembantu rumah, malah menyerahkan semuanya kepada pembantu. Beribu alasan kesibukan dan ketidakmampuan diberikannya, termasuk alasan bahawa zaman sekarang pekerjaan rumah hanya mengikat perkembangan kreativiti wanita.

Hanya orang- orang yang belum mengerti kedamaian melayani, yang akan berfikiran bahawa pekerjaan dapur hanya merendahkan wanita. Begitulah pendapat kebanyakan mereka – Selalu di dapur, maka masa depan wanita tamat.

Namun hal ini berbeza dengan fikiran wanita yang menjunjung tinggi sebuah keikhlasan. Melayani suami bukan bererti memasrahkan diri menjadi pelayan. Melayani bererti meningkatkan darjat diri, dari yang hanya berfikir tentang diri sendiri, dia tanggalkan ego demi untuk membahagiakan orang lain.

MasyaAllah, ini bukanlah perkara yang mudah untuk dilakukan, tetapi juga tidak mustahil dijalankan. Wanita ajaib bagaimana yang dapat buat seperti ini, kecuali akan menjadi berkat untuk pasangannya. apa – apa pekerjaan rumah yang begitu berat, betapa banyak kesibukan diluar yang menyita waktu mereka, namun seorang wanita solehah akan tetap memfokuskan bahawa keluarga adalah nombor satu, dan kerana memang itulah tanggungjawab untuknya, dari Allah sang maha penguasa.

Fikirannya selalu terfikir untuk menyiapkan apa yang dia boleh hidangkan untuk suami tercinta. Pahala untuknya akan mengalir dengan deras dan tiket untuk masuk ke dalam syurga Allah insyaallah akan digenggaman.

Memang masih banyak cara untuk membahagiakan suami kita selain dengan memasak makanan kesenangannya. Namun, adakah cara yang lebih baik untuk memenuhi selera makan mereka selain dengan memenuhinya dengan tangan kita sendiri. Pastilah sebuah kebanggaan bagi kita dapat merawat suami sebagai sebahagian dari amanah kita yang kita lakukan dengan tangan kita sendiri, dan menjadikan kita peribadi yang dapat dipercayai dalam menjaga amanah.

Maka jangan pernah melecehkan ketentuan Allah, dan jangan menunggu sampai hak itu diambil Allah barulah kita menyedari kekeliruan kita. Maka sebaiknya kita mulai menumbuhkan rasa malu, saat mengetahui bahawa sang suami cenderung menyukai makanan di luar dan atau buatan orang lain. Manfaatkan waktu sebaik mungkin, kerana sungguhnya Allah menyediakan syurga untuk hambanya yang bersungguh- sungguh dalam belajar.

Siapa pun anda, apapun kedudukan dan pekerjaan serta kesibukan saat ini, jangan pernah menganggap remeh hasil tangan kasih sayang dari sebuah ruangan kecil yang bernama dapur. kebahagiaan suami, perhatian dan kasih sayangnya dapat anda ikat dari sana. so, mengapa tidak buru- buru memulainya sekarang?

Selamat memburu pahala..

ANAK DAH MASUK DARJAH SATU

Hampir dua hari sya tak menghiraukan blog,sibuk yang teramat sangat dengan persiapan anak-anak ke sekolah.Tiga orang bersekolah faham-faham je la macamna keadaannya,tersangat lah bizi,tak sedar masa erlalu dan dan sempat nak menaip pun.

Alhamdulillah anak kedua sya dah masuk tahun satu dan syukur pada Allah sebab dia dapat menyesuaikan diri dengan suasana sekolah,tak ada adegan nangis-nangis,raung-raung,semuanya berjalan degan sempurna.

Anak sya juga pandai membeli sendiri makanan di kantin,tanpa perlu sya tunggu.syukur sangat.Yang dapat sya lihat di sini,nak masuk  dua hari bersekolah anak sya sangat bertanggungjawab dan rajin mengemas buku-buku dan peralatan sekolahnya.Bangun tidur pun awal.Semoga kekal sebegini perangainya.

budak yang tak banyak kerenah dan pandai sesuaikan diri di sekolah,tapi sikap manja tu tetap ada

suasana kelas anak sya,semoga dia selesa belajar dalam kelas tersebut.selalunya kat taski tak ada budak india,tapi kat sini ada,dia pelik sikit,tak mau bergaul dgn budak india.nanti2 biasa la tu





Monday, January 2, 2012

KENAPA MESTI MENGHARGAI ISTERI

1) Kerana isteri menjadi dinding bagi seorang suami dari api neraka (suami terhindar dari perkara haram seperti zina dan sebagainya).



2) Kerana isteri sanggup berkorban menyabung nyawa semata-mata untuk melahirkan zuriat buat suaminya.



3) Kerana isteri menjadi penjaga rumah dan segala harta suami, semasa ketiadaan suami dan semasa suami keluar mencari nafkah.



4) Kerana isteri sanggup bersusah payah, berletih bersusah menguruskan segala hal dan urusan dalam rumah.



5) Kerana isteri menjadi murabbi atau pendidik kepada anak-anak.



6) Kerana isteri sanggup abaikan nafsu malasnya dalam menyediakan makan minum untuk suaminya.



7) Kerana isteri penghibur dikala sunyi, penerang dikala kelam dan penenang dikala tegang. Kerana isteri adalah pelengkap hidup suami.