Monday, January 30, 2012

KHASIAT CUKA EPAL

"Cuka adalah kemudahan bagi seluruh manusia" Diriwayatkan Muslim "Allah meletakkan keberkat dalam cuka, ia telah digunakan oleh para nabi sebelum aku", diriwayatkan oleh hadrat Aisyah, Muslim dan Ibnu Maja Nabi s.a.w suka kepada cuka. Jabir menceritakan:Suatu hari Rasulullah mengajak saya ke rumahnya.dihidangkan roti.baginda bertanya: 'Adakah apa-apa perasa?"sahabat menjawab "Tidak, hanya ada cuka." Nabi berkata, 'Cuka adalah perasa yang baik. " hadrat Jabir berkata:Aku suka kepada cuka sejak aku mendengar daripada baginda s.a.w". hadrat Naf'a berkata:Aku pula menyukai cuka sejak aku dengar daripada Jabir." [hadis riwayat Muslim, Abu Dawud, Nasa'i] apabila kita mengambil cuka epal, ia akan menghilangkan kelesuan badan. dan boleh dirasai perbezaannya dengan pantas dalam masa beberapa jam sahaja.juga anda boleh melakukan sendiri selepas minum cuka apple maka air kenciing anda akan lebih jernih. Anda juga boleh melakukan ujian menggunakan kertas litmus iaitu kertas yg digunakan untuk menguji tahap pH. bermakna sebelum minum cuka apple air kencing anda berais dan selepas minum cuka apple air kencing anda lebih berakali.Fungsi hati dlm badan kita adalah utk: Hati melarutkan bahan beracun yg terhasil didalam tubuh kitajadi kita perlu menjadi hati kita dengan baik utk hati kita.bekerja Daging,ikan,telur,minyak kelapa,hijau,cuka, dan makanan lain-lain yang berkhasiat bertindak seperti ubat utk hati. sebahagian ahli perubatan dari timur percaya bahawa tekanan perasaan atau dikenali sebagai stress adalah akibat daripada hati.cuka adalah detokfikasi utk bersihkan hati.dari dahulu lagi cuka dan madu telah digunakan dalam perubatan utk kesihatan manusia sejagat.cuka apple sgt berguna untuk melarutkan deposit kalsium yg menyakitkan dlm badan, utk sakit sendi sprti arthritis dan masalah lain-lain lagi...antara kelebihan cuka apple adalah :
1. Memecahkan lemak dalam badan
2. Melancarkan laluan darah
3. Menambah dan menguatkan tenaga dalaman
4. Meningkatkan kecergasan dan kecerdasan otak.
5. Melawaskan usus kecil dan besar
6. Bertindak sebagai: Anti alergi, Anti septik, Anti anemia, Anti ulcer
7. Menghilangkan masalah jerawat.
8. Menyahkan penyerapan dan pengumpulan lemak.
9. Menambah metabolisma di bahagian badan tertentu.
10. Menyingkir air yg berlebihan . (Pemparitan Limfatik)
11. Menguat dan melembabkan kulit dan menegangkannya.
12.Merawat selulit.
13. Membuang lemak yang berlebihan dibahagian-bahagian yang tidak diperlukan seperti bonggolan-bonggolan.
14. Meredakan sengal dan sakit sendi.
15. Menurunkan risiko masalah barah dan jantung.
16. Mengandungi anti oksidan yg menjaga kesihatan jantung.
17. Meningkatkan kesihatan membran paru-paru
18. Meningkatkan kekuatan dan kesihatan tulang dgn menambah bahan kimis iaitu boron pada mineral tulang
19. Membantu kesihatan sistem kardiovaskular dgn mengekalkan tahap kolesterol darah
20. Mengawal berat badan ke paras ideal
21. Menghilangkan stress dan membantu tidur yang nyenyak, dan sebagainya.

7 comments:

cheqna said...

no 20 tu besh =)

ieda said...

yg no 20 tuu macam x caya je cuka boleh kan .. hurmmm ;)

WuMing said...

WuMing juga amalkan... Hari tu beli cuka Kurma kat Shah Alam..

Tapi masam nya... amboi makk... tak tahan...

iizla said...

mane nk dapat cuka apple ni?? epal hijau??

Unknown said...

Bole hubungi saya utk mwndapatkan cuka epal:

Emel: ikma85@gmail.com
sms/viber/whatsapp: 0129141459

Anonymous said...

salam..saya mtk share..tq..nak tgk cth cuka apple tgk fb sy..fb: cheeseNK kelantan

Ila nske said...

Ye, memang betul cuka apple banyak khasiatnye. Saya pun dah cuba memang rasa banyak perbezaannya. Rasa fresh badan nak mula pagi hari :)