Thursday, December 22, 2011

TIPS MEMBERSIHKAN PERALATAN DAPUR

Bagi Anda yang memiliki peralatan dapur berbahan aluminium, berikut ini ada beberapa tips yang boleh Anda lakukan :

1. Rebuslah air yang sudah ditambahkan sedikit cuka hingga mendidih dalam peralatan baru atau yang belum digunakan seperti , pengukus dan alat memasak lainnya yang berbahan aluminium. Hal ini boleh mencegah makanan melekat bila dimasak

2. Untuk membersihkan peralatan yang menghitam atau berkarat, campurlah 1 liter air dan tambahkan 1 sudu teh krim of tartar. Rebus selama 10 minit dalam alat tersebut, angkat. Seterusnya gosok dengan span hingga bersih selagi air rebusan masih panas.

3. Untuk menghilangkan bau hamis atau hanyir yang masih melekat, letak beberapa titis air limau nipis/lemon. biarkan selama 15 minit, lalu cuci bersih menggunakan sabun cuci dan span.

4. Khusus untuk loyang, acuan kuih  yang tidak terkena api langsung, setelah dicuci boleh dikeringkan di bawah  matahari atau panaskan dalam oven selama 2 minit. Boleh juga dikeringkan menggunakan kain  bersih, untuk menghilangkan kotoran yang akan merosakkan peralatan tersebut.

5. Agar oven konvensional tahan lama, selalu bersihkan seluruh bagiannya mulai dari kaca, rak, hingga bahagian bawah oven yang  terkena api.

3 comments:

Prettywrite said...

krim of tartar bahan untuk baking kan..berguna untuk membersih gak ya..:)

Ummu Ukasyah said...

terima kasih atas infonya. dapat dipraktikkan terus lepas ni

Qaseh Suhaida said...

tip yg menarik tq for the info