Tuesday, October 4, 2011

POKOK BERACUN




info ni sya dapat dari fb kawan sya,tak tahu la betul ke tak,kalau betul sama-sama la kita awasi
Sila perhatikan pokok hiasan ini betul-betul. Jika anda sayangkan anak-anak dan keluarga anda, musnahkan pokok hiasan ini segera. Sekiranya anda menanam di kawasan rumah, meletak diruang tamu atau di tempat letak kereta. Pastikan selepas membaca posting ini segera pindahkan pokok ini ke tempat yang jauh dari anak-anak anda.

Pokok hiasan ini adalah yang sangat beracun boleh mengakibatkan kematian sekiranya anak anda mengigit daunnya. Kandungan racun yang kuat boleh membunuh kanak-kanak dalam masa kurang dari 1 minit. Bagi orang dewasa pula boleh membawa maut kurang dari 15 minit. Bayangkan betapa kuatnya racun yang terdapat pada daun pokok ini. Racun atau getahnya yang masuk ke dalam mata boleh menyebabkan buta.

Kanak-kanak yang suka mengunyah terutama yang berumur 1 tahun ke 3 tahun yang tidak tahu apa-apa mungkin terkunyah daun pokok hiasan ini yang anda letak diruang tamu atau ditempat letak kereta, membawa padah.

Kesan apabila mengigit daun beracun. Lidah akan terus membengkak dengan serta merta dan menghalangkan penafasan. Ini akan menyebabkan kematian kerana tidak dapat bernafas. Sila sampaikan kepada jiran-jiran dan saudara mara yang menanam pokok hiasan ini supaya memusnahkan pokok ini segera.

Pokok ini sering terdapat di pejabat-pejabat dan sekolah-sekolah sebagai pokok hiasan kerana senang dijaga. Ia berasal dari Kenya , Rwanda dan Uganda . Senang tumboh di iklim negara ini. Daun yang besar dan hijau selalu diletak di kawasan taman awam.

Sila maklumkan kerana terdapat kes kematian yang jarang dilapurkan diakibatkan oleh pokok ini. Selalu kes ini diklafikasikan sebagai "food poisoning".

Keprihatinan anda menyebarkan berita ini mungkin dapat menyelamatkan nyawa seseorang.

sumber:facebook


9 comments:

NM02 said...

ei takutnya...

cheqna said...

dah lama rsanya pasal pokok ni...
tak tahulah plak betul ke tak
apapun thanks for sharing kak
at least yang tak tahu akan tahu =)

WuMing said...

Hmm infao ini memang dah lama dapat dari E-Mail... Tapi buat entri macam ni untuk orang ramai tahu sangat baik


Terima kasih....

ieda said...

ermm kalau betul , baik elakkan kan .. hermm ada gak pokok nie di rumah memang org buat hiasan laman rumah :)

Myra Jay said...

Pokok ni palisng senang dijaga & cantik dijadikan hiasan tp tak sangka rupanya beracun..

eB ezrin said...

aah... sbb tuh me x tnm... tkt

Amy Syaquena said...

Ish bahayanya..terima kasih di atas perkongsiaan ini..info yang sangat berguna..

Rai said...

saya tanam pokok yg bermanfaat je kat rumah..pokok yg boleh buat masak..hehehe..tapi takut jugak kalau pegi rumah sedara mara..

aNaYaNa said...

selalu tengok pokok ni jadi hiasan kat mana2 jer..first time dengar kes ni..mujur kat umah takder pokok bunga fake ni..yang ada pun lalang2 warna warni dalam rumah..hehehe