Monday, October 3, 2011

PETUA PILIH BUAH-BUAHAN

Hari tu sya dah kongsi,tips pilih sayuran,hari ni nak kongsikan tips pilih buah-buahan pulak.

Tembikai-pilih berdasarkan berat bukansaiz buah tersebut

Nenas-pilih buah yang padat,berat dan mata kuningnya tidak terlalu menonjol

Durian-lihat tangkainya,jika sudah tercabutia buah lama,goncang buah tersebut,jika ada gegaran,isinya telah masak.

Duku-pilih kulit yang nipis dan lembut

Manggis-pilih kulit yang lembut dan tak berapa keras bila di tekan.

Epal-jentik dengan jari,bunyi nyaring,epal itu elok dan banyak air.

Pisang-pilih bahagian pangkal yang tidak kering

Mangga-pilih yang bau harum sampai ke pangkal,ujung tangkalnya berwarna kekuningan

Betik-pilih bentuk lurus atau panjang

                    

7 comments:

WuMing said...

Tq.. kadang-kadang terpegun orang jentik durian...

Tembikai di pukul-pukul...

WuMing fail laa bab nii

abah khalisha said...

nice sharing..itu pelik jg kadang-kadang tgk orang goncang durian..ada sebab rupanya

cheqna said...

terima kasih untuk info ini kak =)

diana said...

selalau terbeli mangga busuk..
kulit cantik berkilat..
isi ada ulat..
wah!macam pantun sudah..
heheheh

ieda said...

thanx info dik ! nice sharing :)

Myra Jay said...

Sedapnya buah.. terima kasih ye kak Sya bagi tip nie.. ;)

aNaYaNa said...

bab buah ni xpandai sangat..main telek2 jer rasa macam ok rembat..hehe