Thursday, September 22, 2011

STRESS BAHAYA PADA WANITA

Rasanya setiap orang mengalami stress saban waktu,tidak kira bekerja atau tidak,semua wanita mengalaminya,mungkin penyebab pada wanita seperti persekitaran sekeliling,hubungan keluarga,anak dan mungkin juga tempat kerja.Jika tidak di tangani,boleh menyebabkan penyakit mental.

jom kita tengok tanda-tanda dan gejala-gejalanya.

gejala kognitif
-masalah ingatan(mudah lupa)
-sukar beri tumpuan
-kurang daya penilaian
-suka fikir yang negatif
-sentiasa berasa bimbang dan keliru
-selalu di kuasai rasa risau.

gejala emosi
-rasa sakit dan lenguh-lenguh badan
-cirit-birit dan sembelit
-selalu sakit dada dan degupan jantung laju
-selalu selsema

gejala tingkah laku
-letih dan kurang selera makan
-letih dan kurang tidur
-mengasingkan diri dari orang lain
-mengabaikan tanggungjawab

itu di antara gejala-gejala stress yer kawan-kawan,so jangan lah ambil lewa stress ni,ia akan memudaratkan kita,banyak-banyakkan beristigfar dan menenangkan fikiran kita.

10 comments:

chichi said...

kadang2 tak dapat lari dr di belenggu masalah..tu yg jadi tertekan tu..

alinac lover said...

yong kdg2 stress jgk..smpi ngis huhu

cheqna said...

kena pandai tangani stress

aNaYaNa said...

saya sedang stress!!hehe..
tapi so far tidur ok..makan jer tak lalu..nak cakap2 banyak ngan orang memang malas..tapi cuba kawal suasana dengan buat sumting fun macam buat apam polka dots bersama2!hahahha..

ieda said...

huhuu perempuan nie x leh lari dari stress agaknya .. ada je masalahnya huhuh

Papa Mifz said...

kalo byk kerja...bznes kurang bagus...mmg sgt2 stress....huhu

Amy Syaquena said...

setuju amy kalau stress boleh jadi orang hilang ingatan pula..penyakit lupa yang teruk akan datang menyerang..

abah khalisha said...

abang tmpt keje mmg stress pastu blk rumah xnk ingat pasal keje langsung..men ngan nur iman lg best pastu ngan wife..cnfirm hilang strees...hehehe..eh ini stress pempuan eh..hehehe

Myra Jay said...

Myra akan stress bila exam menjelma..

Mau taknya dah study last minit kan :)

Ardini Humaira said...

dni baru reda sket daripada stress :)