Thursday, September 15, 2011

KHASIAT BUAH DELIMA

Kawan-kawan suka makan buah delima tak?ada yang suka ada yang tak makan buah ni kan? rasanya masam-masam manis,juga segar,buah delima ni banyak khasiatnya tau.

salah satunya,buah delima ni dapat merendahkan tahap kolestrol dalam badan kita,ia bertindak sebagai antioksida yang bauk untuk jantung dan peredaran darah.

Buah delima juga dapat mencegah kanser payudara,ia membantu membaiki sel-sel dala tubuh badan kita yang rosak,ia memberi perlindungan dari penyakit jantung dan kanser kulit juga.

Antara khasiat lain,buah delima dapat membantu mencegah penyakit alzheimer,kekurangan darah dan kencing manis.

tapi sya teringat la masa time sya preggy dulu,mak sangat galakkan sya makan buah delima tu walaupun sebenarnyer sya tak suka,dan sya tak sempat tanya mak kenapa kena makan,kawan-kawan tahu tak kenapa?jom kongsi dengan sya.

                         

11 comments:

NM02 said...

dulu, kat kg buah ni depan umh aruah nenek je.. skang entah kpn dah takde

WuMing said...

WuMing memang tahu buah ini banyak khasiat... Tapi tak tau apa khasiat dia... Hari ini baru tahu..

WuMing punya nenek sangat suka buah ni... Tapi laa dah meninggal...

Myra Jay said...

Suka gak, baru2 ni en suami ada bawak balik buah delima nie :)

aNaYaNa said...

rasa dia memang best..tapi yang tak bestnya kena kopek 1, 1 tu..dahla kecik2..leceh..

MamaEma said...

kalau yg merah memang manis rasanya

cheqna said...

rm 5 2 biji
orang ganu kata ralik gok makan buah delima ni

abah khalisha said...

orang mengandung digalakkan untuk makan delima ni..orang cakap anak bibir merah
Siapa Nak Pahala Percuma

LadyzuL ⎝⏠⏝⏠⎠™ said...

kakD pun suka buah ni...buah ni pun susah dpt juga sebenarnya ni...

Qhaifa Nur said...

dulu ada tanam kat belakang rumah, skrg kalau beli mahalnya..

dah follow jom follow back

ieda said...

salam kenal dari akak

akak suke sgt2 buah delima nie .. tapi payah nak jumpe skrg kan :)

eB ezrin said...

eB pn mkn delima ms preggy sbb org kater anak sok lawa.. ye ker r?