Friday, September 30, 2011

KE MANA HILANGNYA NILAI MURNI ANAK MUDA SEKARANG?

Muda mudi sekarang lebih biadap dan tiada langsung rasa nak hormat pada generasi yang lebih tua dari mereka,tapi tak semua la,ada segelintir jer.Peristiwa ni berlaku depan mata sya.

Ada satu hari tu sya ke supermarket nak beli barang-barang dapur,hari tu ramai orang yang membeli belah,kat satu sudut rak tu berhampiran dengan tempat sya dok belek barang,ada la sorang pak cik tu dengan troli yang sarat dengan barang-barang,perlahan jer pak cikni tolak troli tu,kat belakang pak cik tu ada sepasang couple dok pilih barang juga,dan ingin berlalu pergi dari situ,tapi terhalang la dengan pak cik tu.

Si lelaki tadi kata kat pompuan tu"pak cik ni lambat la,dah tahu nak beli barang banyak,ajak la anak-anak,ni terhegeh-hegeh,kita nak jalan pun susah" di sambut ketawa oleh pompuan tu,

Sya yakin pak cik tu mendengarnya sebab pak cik tu terkial-kial menolak troli yang berat tadi ke tepi,sya yang dok jauh bole dengar,inikan pulak pak cik tu,huhuhuh sian kat pak cik tu,macam ni ke budi bahasa budaya kita.

takutnya bila tengok sikap anak muda sekarang,bila kenangkan,sya selalu berdoa agar jangan la anak-anak sya jadi macam tu.

8 comments:

cheqna said...

kalu cheqna memang sound je bebudak tu balik...
kurang adab betul ngan orang tua...
cheqna memang dok leh kalu orang wat lebih2 kurang ngan orang tua ni

ieda said...

kalau akak ada kat situ .. akak sound balik .. haaaaaaaaaa dah koo tuu x der budi bahas ke .. tlg lah tolak !!! ... erghhh tak punn akak buntangkan mata pdg budak2 tuuu hermmmmmmmmmmmm

Myra Jay said...

Itu bebudak sekarang ni kan kak sya, apalah salah kalau tolong tolak troli pakcik tu ketepi, pahala pun dapat.. :)

NM02 said...

biadab sungguh

nnt patah balik jadi kat bapak budak tu

ape dia rasa

chichi said...

adoi pahhape tah perangai....

akuzle said...

x lama tuh depa bole gelak. kuar pintu terus tersadung.... cayerlah..eheheh... Allah bayo cash!

ajumohit said...

Mmg kurang ajar betul, nnti adalah balasan utk diorg tu, suka2 hati je mulut tu bcakap...

HappyIrfa said...

dia pikir dia takkan tua nanti kot.
janganlah anak2 kita jd camtu