Monday, August 8, 2011

CARA ATASI BAYI KEMBUNG PERUT

Sesiapa yang punya anak kecil atau pun yang baru lahir mesti susahkan nak menjaga nya terutama sekali baby ni cepat di serang kembung perut.Di sini sya nak kongsikan cara nak atasi kembung perut di kalangan baby.

1-selepas baby mandi,tuamkan perut baby,bermula dari pusat dan bahagian ari-ari dengan daun sirih yang di layur atas tudung periuk panas.

2-boleh juga tuam perut baby dengan herba-herba yang diikat dalam kain.

3-setiap kali lepas tuam, sapukan minyak baby di bahagian pelipat kaki,tapak kaki baby,pelipat tangan baby,dan belakang pinggang baby.

4-sendawakan baby setiap kali selepas dia menyusu,ini dapat menbuang angin dalam badan.Tepuk perlahan-lahan belakang baby sehingga baby sendawa.

                 

5 comments:

NM02 said...

suker letak baby yg baru lepas menyusu atas bahu, kepala liuk lentok je kat belakang

~izan~ said...

bagus ni..mak izan ada jugak ajar layurkan daun mengkudu then letak dlm barut baby...

baby dah la kecik,tak reti ckp,so kita pndai2 la cek apa2 yg tak kena kan..mmg biasanya sbb kembung perot...

Rai said...

Aqil dulu senang kembung walau pun dah letak minyak bagai..Damia pulak tak sendawakan pun pandai sendawa sendiri..lepas tu jarang kembung..ingat..budak lelaki lagi senang kena kembung kot kan..hahaha..

Myra Jay said...

Terima kasih kak kongsi tip nie :)
Myra leh guna 1 ari nanti :)

armouris said...

lagi info tentang perut kembung di SIHAT SELALU - Masalah Perut Kembung