Saturday, July 16, 2011

WAJAR TAK PUKUL ANAK?

Kawan-kawan,sya nak tanya la,wajar tak kita pukul anak kalau anak buat satu-satu kesalahan?sya tak pernah pukul anak,tapi jiran-jiran selalu la sya dengar,anak buat salah sikit mesti pukul.

Pada pendapat sya tak wajar la memukul anak hanya kerana kesalahan kecil yang dia lakukan,takkan la sampai nak memukul pulak kan lain la kalau dia buat kesalahan yang besar.Sya ni bising mulut jer,pukul teruk-teruk tak pernah la,habis-habis geram pun cubit jer.

Bukan pe,tak sampai hati lak main pukul-pukul ni kan,sian tengok anak-anak kena pukul,tambah-tambah lagi lepas kena pukul terus tido lagi la kesian.tapi mak sya dulu memang garang orangnya,salah sikit mesti rotan sampai sya pun takut,sya pernah berjanji dengan diri yang tak nak pukul anak-anak.

Agak-agak kan,tak perlu pukul anak-anak,just nasihat dulu,then tak dengar jugakcubit jer la.Tapi kadang-kadang orang kata lebih baik pukul dari bising mulut,betul ke?

7 comments:

Ya ALya said...

ya dulu pun memang selalu kena pukul dgn mak ya,mak ya memang garang....ya rasa tak patut pun untuk pukul jika kesalahan tu kecil....

cam pengalaman ya lak misya baca di sini..ya pun nak mintak pendapat

http://mysara-ya.blogspot.com/2011/07/kali-pertama.html

ajumohit said...

tgk kesalahan jugakla kak...kkdg saya rotankan jugak sbb anak2 byk dgn saya berbanding abahnya yg slalu outation dan balik lmbt, tension pon ade gak..tp redha dan sabar

eiela said...

boleh je pukul, tapi berpada la, tengok kepada kesalahan. kalau sikit-sikit nak pukul, malampau la tuh.

Papa Mifz said...

saya nak cakap lebih pun x layak lg...anak masih kecik...tapi kalo dah terlalu nakal,ckp x dgr....mungkin perlu kot...tapi jgn la sampai luka or cedera...

aida4eva said...

depend pada kesalahan la..huhu

sy xkawen lg..tp based pd cara abah sy didik, nampak sgt bezanya..ms sy dulu, pukul bila slh..tp dengan adik dia bsg mulut je..

tp nampak la bila dh besar skrg ni mana yg lagi mnjadi n mana yg lagi hormat pada abah..huhu

Ardini Humaira said...

kecik2 dulu dni slalu kena cubit ngan abah umi sebab nakal ;p

nisa said...

assalamualaikum..
Pukul perlu tetapi hanya untuk mengajar.Jangan berlebih-lebihan.Bagi warning untuk kesalahan pertama dan kedua jika buat lagi baru pukul.Ibu atau bapa kena bertegas dengan anak2 pada tempatnya.