Tuesday, July 12, 2011

BUAT KUIH

Raya lambat lagi,tapi sya dah mula buat kuih dah,bukan buat kuih untuk raya tapi buat kuih untuk kenduri arwah rumah mertua ahad ni,

Maklum lah dalam keluarga hubby sya seorang jer menantu perempuan dan menantu pertama.so banyak la nak kena buat.Sya buat kuih bakar kacang untuk doorgift untuk orang merhaban dan tahlil nanti.

Kawan-kawan pernah dengar tak kuih bakar kacang ni,kalau kat area penang ni kitaorang panggil kuih bakar kacang,tak tahu la pulak kat tempat kawan-kawan panggil kuih ni kuih apa.

Ha ni la adunan bahan-bahan nak buat kuih bakar kacang ni kawan-kawan,kacang hijau kisar halus,gula kisar halus, tepung ubi,santan dan telur,campurkan dan sebatikan jadikan doh.

Ni acuan yang digunakan,ada dua jenis,satu di buat dari plastik dan satu di buat dari kayu,sya gnakan yang plastik senang dan tidak melekat,sebelum tu kena sapukan minyak pada acuan.

Ruapa kuih yang telah di tekan dengan acuan tadi.


Kuih di bakar dalam oven,lebih kurang suhu 180c dalam masa 20 minit.

Taraaaaa ni  la rupa kuih bakar kacang tu,kat tempat kawan-kawan ,kuih ni panggil kuih apa?sya nak tahu jugak,lain tempat lain panggilannya.

7 comments:

fazilzura said...

emm x tau nama nye, tp kalau kt pantai timur mmg banyak le kuih ni

LadyzuL ⎝⏠⏝⏠⎠™ said...

ini my feberet ni...i loike....

Shahayu said...

akak ta tau apa nama kuih ni... tapi kalu balik kg kat Terengganu pun banyak org jual... kengkadang da bnyk sgt org jual x da yang beli... tu yg kalu beli kena yang dah lama... hapak... eh nanti kasi le resepi... cam senang jer bole akak cuba...encik abe akak suka ni....

MamaEma said...

tengok dah siap baru kenal..ahaks..

ana said...

kuih bakar kacang gak...pandai la buat. selalu org2 tua je pandai.

alinac lover said...

waaa terer

Myra Jay said...

Tok myra ada buat kuih nie jugak..
Ala xingat pulak nama kuih nie apa.. :)