Monday, October 24, 2011

RAWATAN UNTUK TUMIT YANG PECAH

Merawat Tumit Kaki Yang Pecah

Tumit yang pecah dan merekah nampak tak berapa cantik dipandang.
Untuk mengatasinya ikuti cara di bawah ini :
Cara 1
Dapatkan sebiji betik/pepaya muda,bersihkan dan hiris kulitnya. Ambil getah yang terdapat pada kulit tersebut dan sapukan pada tumit kaki yang merekah.

Biarkan selama 20 minit,setelah itu cuci hingga bersih. Lakukan 2 kali seminggu sehingga ia pulih sepenuhnya.
Tumit akan licin seperti sedia kala.

Cara 2
Anda hanya perlu menyediakan kelapa dan garam yang bisa didapatkan di dapur anda.

1/2 buah kelapa, parut agak kasar.
secubit garam

Campurkan parutan kelapa dengan garam, oleskan campuran pada tumit kaki yang sudah dibersihkan. Gosokkan campuran kelapa dan garam tersebut hingga rata di seluruh tumit yang pecah-pecah tersebut. Kemudian cucilah kaki hingga bersih. Lakukan selama 3 kali seminggu sebelum tidur.

Cara 3
Untuk mendapatkan tumit yang licin dan lembut bukannya susah sangat. asam keping boleh digunakan untuk melembutkan dan melicinkan tumit yang pecah-pecah.

- Ambil 5 atau 6 keping asam gelugur/asam keping.
- Rebus hingga mendidih.
- Biarkan sehingga airnya suam-suam kuku.
- kemudian rendamkan kaki kedalam air rebusan itu tadi selama 10 atau 15 minit.
- Sambil merendam kaki anda, gosok-gosokkanlah asam keping itu pada tumit yang pecah-pecah.
- Lakukan selalu insyaAllah tumit anda akan menjadi licin dan lembut.

Mengelakkan rekahan di tapak kaki

- Mulai dengan membasuh kaki dengan menggunakan air hangat,kemudian keringkan.
- Ambil asam jawa,campur dengan sedikit air dan lumurkan ke tapak kaki dan tumit yang merekah.
- Biarkan hingga kering.
- Keesokannya basuh dengan air hangat, lakukan sebelum tidur selama seminggu dan anda akan dapat lihat hasilnya.
InsyaAllah.

6 comments:

Ardini Humaira said...

dni kadang2 tumit kaki kering sangat... b4 kawen nak cuba petua2 ni hehe

abah khalisha said...

hehehe..mau hilangkan bau kaki busuk cmner eh

Myra Jay said...

Nak cantik kena sanggup buat le kan kak Sya :)


Myra alhamdulillah tumit ok ;)

aNaYaNa said...

nak amalkan petua2 nih yang tak sabr nih..banyak karenah..hehe..kalo boleh nak yang tardisional instant jer..segera..kikiki

eB ezrin said...

alhamdulillah x pernah ader mslh nih. tq 4 sharing.. mana lah tau sok2 ader. hu3

halila Ibrahim said...

petua tradisional ni kena rajin ... kalau malas mcm saya ni .. pakai tak terbuat la bahan2 tua... hehe