Thursday, October 13, 2011

PENTINGNYA HANTAR ANAK-ANAK NGAJI ALQURAN

Dalam zaman serba moden ni kadang-kadang kita lupa pada benda yang wajib dan patut di ambil kira,jangan lupa yer hantar anak-anak kita ngaji al-quran,penting tu.

sesetengah parents pandang remeh je hal ni,wal hal itu adalah kitab pegangan umat islam,harus berpandukan al-quran,sya dah antar anak-anak ngaji seawal umur 3 tahun lagi,biar ada guru yang ngajar anak-anak sya,bukan tak boleh ajar sendiri,tapi faham-faham je la kalau anak-anak ni belajar dengan ibu mereka hmmmmm ngada-ngada bukan main.

teringat kisah sya ngaji dulu-dulu,everyday wajib pergi ngaji,kalau tak mak akan kejar dengan rotan sampai rumah guru ngaji,malu woo,pastu di tinggalkan rotan tu supaya senang guru ngaji mengaasi kami.Ada satu ketika tu sya pernah la ponteng ngaji,tu pun sebab mak tak da kat rumah,malamnya kat surau mak jumpa guru ngaji,dan dapat tahu kisah sya ponteng ngaji,apalagi balik mesti dapat habuannya.Apa yang pasti malam tu tido bertemankan air mata la.

Walau pun mak garang sya tetap rapat dengan mak,kawan-kawan pernah tak ada pengalaman macam ni? jom kongsi.

3 comments:

ieda said...

aah .. kena ngaji .. x nampak budak2 skrg ni gi ngaji ..
x tahulah kalau lepas sek mereka ke fardhu ain kan

kalau akak dulu memang ngaji ngan mak .. off course mereka garang , x leh cakap lahh ..
tapi alhamdulillah habis cepat ..
skrg nie akak x ajar anak .. x cukup masa .. tapi selalu make sure mereka ngaji di jagaan mereka dan kalau ujung minggu ngaji ngan mak akak :))

HappyIrfa said...

setuju ngan misya.
ada paernt lebih pentingkan tusyen.
kalau boleh semua mata pelajaran tak cukup kat skolah gi sambung kat tusyen..tapi muqaddam dan iqra buat2 lupa..alasan kecik lagi.

sedangkan itu lagi penting

saya pun ada pengalaman bab ngaji.mak ajar sendiri dah drjah 5 baru hantar kat tok guru.alfatihah buat tok Ji..tok guru ngaji saya

Ya ALya said...

betul tu,dulu cam kami,kalu tok guru ajar garang,kami semua tak nak ngaji,memang la mak marah,tapi kami pujuk mak suh cari tok guru lain..akhirnya dapat tok guru yg baik hati...

budak2 kalau maknyer yg ajar ngada2 terlebih,tapi bila dgn tok guru,senyap je,ikut je arahan kan....