Saturday, September 24, 2011

DI LEMA YANG DI HADAPI SEBAGAI ISTERI,IBU DAN ANAK

situasi 1
isteri: Abang u tengok la anak-anak kita tu,tak nak tolong i buat keja rumah pun,sepahkan mainan taknak simpan balik,baju kotor tak di masukkan dalam bakul,longgok macam tu jer,i penat la buat keja rumah sorang-sorang.

suami: IKut perangai u la tu,u pun tak pandai nak uruskan rumahtangga,(sambil bukak baju terus ke bilik air tanpa mengambil baju untuk di masukkan ke bakul baju kotor)

isteri:(akuke dia yang tunjuk teladan tak baik ni?)*hanya berkata dalam hati*

**kesimpulannya:Perangai anak-anak bukan berpunca dari kesalahan pasangan seorang tapi cara didikan dan teladan dari kedua orang tua.
========================================
situasi 2

Ibu:Alif tolong ibu ambilkan penyapu,kat dapur,ibu nak menyapu apa yang Alif sepahkan ni.

Anak:kejap ibu,5 minit,

5 minit berlalu

Ibu:Aliff........

Anak:kejap ibu,5 minit.

Ibu:Alif ibu tak suka la Alif buat kerja suka bertangguh,macam ni,tak baik tau.

Anak:Ala bu,abah selalu buat macam tu kan bila ibu suruh tolong,tak pe pun,Alifkan anak abah,Alif ikut abah la.

Ibu:?????

**kesimpulan:jangan tangguh kan kerja di hadapan anak,walau semalas mana pun**
===============================================

situasi 3

Mertua:Ani kejap lagi tolong bawak mak ke kedai kain,mak nak beli kain la.

menantu perempuan:Yer la mak,(tiba-tiba,telefon berbunyi,dapat panggilan dari ibunya mengajak ke hospital,ibunya demam.)

mertua:siapa tu ani?

menantu perempuan:Maaf mak,tak boleh bawak mak beli kain,ibu sakit,nak ke hospital.

mertua:yer lah,ko mesti nak lebihkan ibu ko yang sakit tak seberapa tu,mak ni sapa yang kau nak peduli,anak mak tu(suami si ani) nak tido,sebab tu lah mak mintak tolong ko,tapi ko lebihkan mak ko.

menantu perempuan:(serba salah)

**kesimpulan:tak tau nak buat kesimpulan mana satu si isteri patut dahulukan?**

5 comments:

POSH76 said...

salam...blogwalking

Ardini Humaira said...

apa kata bawak mentua skali masa p hanta mak ke klinik hehe

Myra Jay said...

Erkk!! kalau myra di situasi ke 3 pun tak tau nak buat camna..

Cikgu Tie said...

Memang susah nak buat kesimpulan untuk situasi ke 3.

wahida said...

keizinan suami paling penting...