Wednesday, August 3, 2011

TIPS BERBELANJA DI PASAR RAMADHAN

Bila petang jer nak dekat aktu berbuka puasa mesti berpusu-pusu orang ke pasar ramadhan,nak beli juadah kan,jom tengok tip berbelanja di pasar ramadhan agar kita tak tersasar dari berbelanja lebih.

-Jangan mudah terpedaya dengan hidangan atau juadah yang kelihatan cantik dan menarik kerana takut rasanya tak sesedap mana.

-biarpun murah juadah yang di jual,pilih juadah yang dapat mengenyangkan anda.

-Elakkan membeli makanan mengikut nafsu lapar ketika itu,membeli dengan berlebihan akan menyebabkan pembaziran.

-Pastikan juadah yang hendak di beli benar-benar bersih dan baik dari segi aspek penyediaan dan persekitaran.

-Beli juadah berbuka awal waktu,jangan tunggu waktu hampir berbuka,nanti anda kan kelam kabut.

-Gunakan bahasa yang sopan ketika meminta juadah dari penjual jangan meninggi suara.

selamat menunaikan ibadah puasa,

5 comments:

anisalya said...

jarang sangat beli sebab nak ke bazar ramadhan bwk ank2 kesian kt diorg je...

Papa Mifz said...

kdg2 plan mmg nak beli sikit...sat lagi ntah mcm mano terlebih gak...hehe

~izan~ said...

izan pergi bazar ni selalunya sblm org balik keje (izan tak keje hehe) sebab masa tu lengang lagi..tp tu la,nak kawal nafsu tu kena gigih dan kuat..kalau tak,semua menda nk angkut hehe

halila Ibrahim said...

jarang beli sangat kecuali kuih2 jer...

BTW.. salam kenal ye... jom la ke blog saya...

Myra Jay said...

Ye betul tu..

BTW selamat berpuasa & selamat berbuka puasa :)