Friday, August 26, 2011

JOM KENALI JENIS IKAN

Wah tajuk macam la sya ni expert sangat nama ikan kan,saja ja nak berkongsi mana la tau,kawan-kawan tak kenal ke,atau pun kat tempat kawan-kawan di panggil lain.
nama ikan ni,ikan senangin,ikan ni kalau di gorang rasanya tawar sikit,namun kala di masak gulai hmmmm,nyum,nyum

ini ikan nyok-nyok,betul ke tak ejaan dia tak tau la,ikan ni pun sedap kalau buat gulai,

yang ni mesti kawan-kawan konfius kan,ini ikan sembilang yer kawan-kawan,nampak macam ikan keli kan?

yang ni pulak apa yang tak kenal,namanya ikan pari,sangat sdap kalau dibakar dan cicah dngan air asam,bole jugak di buat asam pedas dan gulai

yang ni ikan siakap,bole masak 3 rasa,stim ke,bakar ke terpulang lah dengan selera masing-masing.


itu serba sedikit yang sya dapat kongsikan yer.

6 comments:

Rai said...

ikan pari kecik tu ada org panggil ikan tuka..hehe..

saya suka ikan sembilang dari ikan keli..sbb ikan keli tu ada bau cam lumpur sikit..ikan keli isi lembut..kalau yg pandai masak mmg takde bau..so far paling sedap dibuat asam pedas letak daun kesom..hadehh..

dulu ayah saya jual ikan..tapi saya pun kadang2 konfius ngan nama ikan..haha..

NM02 said...

siakap paling suker!

eB ezrin said...

mama ckp ikan semilang & keli samer jerk.. cumer namer beza sbb dok len2 tmpt.. saru laut, satu sungai. yer ker?
salam aidilfitri juga..:)

WuMing said...

Ikan nyok-nyok tu kalau kat KL depa panggil ikan Kelapa-kelapa ker?

chichi said...

ikan sembilang dengan keli rasa sama je kan kak

abah khalisha said...

alamak ikan sedapnya bila dah masak..tp nak raya ni nampak lemang je lah..hehhe
Kawasan speed trap polis