Friday, July 22, 2011

WAJIK


Ha kalau tengok pada gambar macam gula-gula pun ada kan,ini wajik,kalau belah utara ni panggil pulut kacau,selalu warna dia koko hitam tapi sya buat guna gula putih,jadi putih la letak sikit pewarna merah bagi cantik. jom tengok resepi wajik ni.tapi sukatan dia guna gram yer sebab sya timbang semua ni.

wajik
1kg beras pulut
750 gram gula pasir
500 gram santan pekat
200ml air

cara
-pulut direndam satu malam dan kukus selama 30 minit
-sejukkan pulut selama 3 jam
-masak gula dalam200ml air hingga pekat sedikit dan tapis
-masukkan pulut kukus tadi kacau hingga rata
-kacau sampai kering.

ha senang tak buat wajik ni,cuma remeh sikit sebab kena kacau atas api lama.

4 comments:

Myra Jay said...

Sedapnyer Wajik..
selalu wajik nie makan bila nak raya je..
rajin kak buat pulut kacau nieh :)

MamaEma said...

bukan kaler gelap2 ke?

Ya ALya said...

kalau ya,ya suka wajik yg kaler koko tu,letak doyan sedapnyer.....

Ardini Humaira said...

lama dah tak makan wajik.. biasa knuri kawen dapat wajik :D