Friday, July 22, 2011

SEBAB-SEBAB ANAK MENGAMUK ATAU MEMBERONTAK

Kadang-kadang perangai anak-anak ni kita tak terduga kan,macam-macam mereka buat yang kadangkala menguji kesabaran kita sebagai ibu dan bapa.Naik pening kepala melayan karenah dorang ni.Mungkin sebab-sebab berikut juga boleh buatkan anak-anak jadi begitu.

LAPAR DAN LETIH
-Kanak-kanak akan bertukar menjadi cepat marah apabila mereka lapar dab letih,untuk mengelakkan situasi tersebut,sentiasa menyediakan makanan untuk mereka agar mereka tidak mengamuk.

KEKURANGAN AKTIVITI
-Ketiadaan aktiviti yang di buat dalam tempoh yang lama akan membuatkan anak bersikap memberontak juga,Mereka akan membuat apa jua perkara yang terlintas di fikiran mereka yang kadang-kadang tindakan mereka membuatkan kita marah dan tak puas hati,oleh itu cuba sedikan bahan-bahan yang boleh melekakan mereka seperti buku teka-teki,buku cerita,buku warna,mainan untuk meredakan ketegangan ketika menunggu.

MENGAMUK UNTUK PERHATIAN
-Dengan cara ini lah mereka menuntut perhatian dari kita,jika kita buat tak tahu jer pada mereka masa ini la dorang ngada-ngada buat perangai.tujuannya supaya ayah atau ibu memberi perhatian pada mereka.Jadi kita janagn lah terlalu alpa melakukan aktiviti kita tanpa hiraukan mereka.

10 comments:

ajumohit said...

Anak2 yg mcm2 kerenah ini kdg2 mmbuatkan ibu dia mlggar arahan yg tertera di entry itu haha

WuMing said...

Nasib baik Anak WuMing tak pernah lagi buat perangai macam tu... Mungkin sebab seorang saja... Jadi segala tumpuan kat dia seorang saja...
Tapi ini adalah info yang baik yang dikongsi bersama.

MamaEma said...

ibu bapa yg bekerja...selalunya akan hadapi situasi ini..anak perlu diberi perhatian..dihari minggu bawa anak ke taman permainan...itu pun dah gembirakan hati mereka

Dilla Ady said...

siapa kata org dewasa jek pandai tarik perhatian kan..budak2 pun pandai mengamuk, merajuk tuk tarik perhatian ibu bapa..

cheqna said...

hahahahaha
anak2 memang memerlukan perhatian dari ibu bapa...tu pasal suka ngamuk kalau mereka rasa mereka kurang diberi perhatian =)

MamaYatie said...

budak2 ni mengamuk sbb tak reti nak nyatakan kemahuan dia kan..huhu

misya, botol susu BPA free tu botol susu yg tidak menggunakan policarbonate dlm pembuatannya..boleh rujuk n3 lama saya
http://dis-mysimpleworld.blogspot.com/2010/06/selamatkah-botol-susu-anak-kita.html

eB ezrin said...

yg no 3 tuh slalu kot... ;p

Sedetik Cuma said...

Sy punya masalah nk bg anak mendengar ckp kita. Bila kata JANGAN mmg lg dia buat..hikhik

Myra Jay said...

Ye, budak2 nie ngamuk untuk perhatian kita je..
Kalau ada yg tak dipenuhi memang mengamuk ler :)

Ardini Humaira said...

budak2 kalo ngamuk susah nak benti kcuali yang jenis suka coklat kasi je coklat tak jadi ngamuk hehe