Friday, July 29, 2011

PERNAH TENGOK TAK?

Ha kawan-kawan pernah tengok tak siput ni,panggil apa yer,kalau kat tempat sya panggil siput duri jer,siput ni boleh di rebus dan di makan,isinya manis,sya tak pernah makan pun tapi bapa sya yang bagitau isinya manis dan sedap.Bulan puasa siput ni sangat lah laris terutama sekali kat gerai-gerai yang jual kerang rebus waktu malam di bulan puasa.

[S2010038.JPG]
Ni siput kemudi,sya suka sangat siput ni terutama dekat daging dia tu huh sedap tau,biasanya siput ni di goreng asam jer,mendapat sambutan siput ni,rasanya manis  jer,tapi ada musim tau,nak dapat makan siput ni(tiba-tiba rasa macam nak p cari)


[205350_siput_sedut.jpg]
Yang ni mesti semua kenal kan siput sedut,siput ni pun sedap terutama sekalai buat masak lemak,terangkat habis tau,kalau kat sini siput ni di panggil siput belitung tau,terdapat kat hutan api-api dan bakau persisiran sungai.

Serba sedikit sya kongsikan nama-nama siput kat sini,tu pun sebab kebetulan sya ke jeti tempat bapa sya simpan botnya,bapa sya sorang nelayan.nak tengok kawasan jeti dan botnya nanti sya buat entry yer.









5 comments:

Myra Jay said...

Myra siput2 kat atas tu tak penah makan + tak reti makan :)

Makan siput yang kita cari kat pantai tu nama apa ntah kelah ke??hehee


**Kek Aiskrim tu beli kat L.A Delight Bakery Jalan Baru**

chichi said...

siput sedut biasa makan..yg lain tak penah rasa lagi...

wahida said...

ish, festaim tgk siput duri ngan siput kemudi tu..boleh mkn ke?

kalau siput sedut tu mmg feveret la...

eB ezrin said...

siput sedut tuh sdp kan? :)

Ya ALya said...

pernah makan yg siput sedut je.....yg dua lagi tak pernah makan......