Tuesday, July 19, 2011

KENDURI ARWAH

Ahad hari tu rumah my mil buat kenduri arwah yahlil n baca yassin.memang bz sangat la.owh yer kakD sory yer tak dapat nak zoom kat lauk kenduri sebab bz sangat hanya dapat bape keping jer pic tau,sya memang bz sangat-sangat maklum la dlam family mil hanya sya sorang jer menantu perempuan dan juga menantu tunggal,sebab adik-adik ipar belum kawen.jom layan pic la.

                                    
langsir yang sebelum dan selepas pasang


si kakak yang tengah sibuk bukak kotak telur

dan ni si kecil yang menyibuk sama,dia hanya buat koyak dan rosakkan kotak telur tu jer,syik kena marah dengan kakak dia je.

kotak-kotak yang telah siap di isi telur


ini untuk orang yang datang marhaban,tahlil dan baca yassin


keadaan sebelum kenduri,kayu-kayu di susun supaya senang nak masak malam nanti.

kaum-kaum wanita mengupas pisang untuk di buat gulai pisang,ha tu dia sampai nampak kaki,berkerja sama macam ni baru best kan.

malam hari kaum lelaki yang memasak rempah ratus untuk kenduri keesokan harinya.dorang ni selalunya memasak sampai pagi hari,esoknya baru la dorang completekan masakan tu cthnya seperti goreng ayam malam,esok baru masak kuahnya.


Tu je dapat sya kongsikan tak sempat pun nak snap gambar hari kenduri bz sangat-sangat.orang pun ramai.

5 comments:

cheqna said...

kenduri2 nimemang besh..nak2 kalau dapat jiran tetangga yang sangat senang bagi kerjasama=)

LadyzuL ⎝⏠⏝⏠⎠™ said...

best kan kalau dpt mkn lauk kenduri...eemm..tambah2 plak FOC hehehehe...

Ya ALya said...

confim ponat kan........

NM02 said...

seronok kenduri cara kampung ni kan... berkumpul ramai2 ngan sedara mara..


b4 puasa ni, ramai yg buat kenduri tahlil dan kenduri sambut posa. mak ai pun mlm ni blk kg..

Ardini Humaira said...

bestnye dapat berkenduri kendara kan :)