Tuesday, July 5, 2011

JOM TENGOK 5 JENIS BUNGA BERMANFAAT



Semua wanita mesti suka dengan bunga kan,ia seolah memberi satu ketenangan dan bila ianya dari orang yang tersayang membuatkan kita rasa teramat dihargai.Setiap haruman bunga akan memberikan kita satu terapi menghilangkan stress.

bunga mawar
aroma haruman bunga ini boleh menenangkan hati,penggunaan dalam mandian ataupun sebagai haruman dalam kedianan dapt merehatkan  fikiran dan minda,rupanya juga cantik,dan mempunyai warna yang menarik.


                                                bunga tahi ayam

 
Jangan tidak percaya,bunga tahi ayam yang dikatakan busuk,ada khasiat khusus tau,kelopaknya dikatakan dapat diguna kan untuk mencuci mata,bunga nya turut di gunakan sebagai salap untuk menyembuhkan luka kerana ia bersifat antiseptik.



bunga kekwa
bunga ini berguna untuk menhilangkan rasa sakit ketika haid,sakit tekak,dan tonsil.Bole juga di jadikan ubat untuk demam.



bunga kamomil
  bunga kamomil  atau teh bunga,membantu menyingkirkan gas atau angin pada usus,mengurangkan stress dan menyembuhkan kulit terbakar akibat kesan dedahan matahari.



bunga matahari

warna nya yang kuning dan terang boleh menceriakan sapa sahaja,ekstraknya boleh membantu melegakan sakit tekak,bunganya senang di tanam dan cantik di pandang.



5 comments:

Sue-Rya AQ said...

wah..nice n3..saya suka bunga..hehe..rupa2nya banyak manfaat 5 bunga ni kan..b4 this xtau pun..tq cik seri..sharing is caring kan..

ajumohit said...

saya pernah mkn bunga ros kak..hehehhe

akiratoriza said...

bunga memang sinonim dgn perempuan so kalau tgk bunga apapun tetap ceria jek...

p/s; jemput join GA saya. tq

fazilzura said...

nape ler di pangil bunge taik ayam yek ? padahal munge tu lawo je, sweet je bentuk nye..

* sgt suke bunge...

MamaEma said...

skrg tgh sakit tekak juga ni.... jangkit dengan aqeel. kena try cara makan bunga agaknya..hehe