Tuesday, July 26, 2011

4 CARA RAPATKAN KEMBALI HUBUNGAN DENGAN AYAH

Tak kira la panggilan apa pun,ayah,abah,walid,daddy,bapa,apak,tapi insan yang sorang ni sememangnya amat bermakna dalam hidup kita selain ibu,masa kecil dia juga lah tempat kita bergantung harap selain dari ibu kita,ada anak yang terlebih manja dengan ayah berbanding ibu.

Namun bila kita sudah dewasa,dan telah berumahtangga,kita merasa segan dengan ayah,walaupun dalam jiwa kita sebenarnya masih lagi nak sanga bermanja dan bermesra dengan ayah sama seperti kita kecil dahulu.Mungkin 4 cara berikut dapat membanu merapatkan kembali hubungan denagn ayah tersayang.

1-BERBUAL
Mulakan berbual dengan topik-topik yang biasa dan santai,memuji dirinya,jangan lah segan meminta pendapatnya dan berbuallah bagaimana dia boleh mengatasi beberapa masalah dalam hidupnya.Ini akan membuatkan dia rasa di hargai anaknya,kerana sudi meminta pandangan dan menjadi rujukan kita.

2-KENANG KEMBALI KENANGAN LAMA BERSAMA
Mungkin anda mempunyai kenangan manis bersama-sama  ayah anda,yang bila diingat kembali akan membuatkan kita bertambah sayang pada ayah.Bila bercerita kenangan itu bersama-sama,secara tak langsung ayah anda akan merasa anda dekat dan sentiasa bersamanya dari kecik hingga sekarang.

3-MINTA PANDANGAN ORANG LAIN.
Minta pendapat dengan orang-orang yang terdeka yang sentiasa mendampingi ayah.Mungkin kita memang sibuk dan terlupa cara nak berbual dan nak dekat kan diri dengan ayah,jadi carilah pendamping ayah yangterdekat untuk memahami ayah,contohnya ibu.

4-JANGAN SISIHKANNYA.
Biarlah orang lain pandang buruk pada ayah kita,hanya kita sebagai anaknya sahaja yang mengetahui dia adalah ayah yang terbaik buat kita,masa lalunya mencari nafkah dan membesar kan kita dengan bersusah payah,ingatlah jasa-jasanya.yang tak ernilai hingga kita menjadi seperti sekarang.


Tiba-tiba jer teringat pada ayah sya yang sya panggil bapak,huhu,betapa besarnya pengorbanan dia terhadap kami sekeluarga.

7 comments:

LadyzuL ⎝⏠⏝⏠⎠™ said...

tunjukkan lah kasih sayang pdnya selagi dia masih hidup...

ajumohit said...

Untungnya mereka yg masih berbapa....

wahida said...

rindu ngan arwah ayah...huhu...

Ardini Humaira said...

orang tua makin meningkat usia makin cepat terasa.. makin suka pk yang bukan2.. sebab dia takut susahkan anak dia.. pastu dia takut anak dia marah... atau memang pesen dia cemtu... kita yang kena pandai amb hati dia.. pujuk dia :)

ana said...

terima kasih bg tips yg sgt berguna...

fazilzura said...

emm penah jgk bertelingkah dgn abah , lama jgk weols x bertegur walau dok 1 rumah ... huhuhu sedih tau psl i ni anh abah ...

last2 time abah & mama nak g umrah , time tu le weols berpeluk2, nangis... i mintak ampun, dgn itu abah g umrah pun dgn tenang ati .. sonok sgt perasaan itu

cheqna said...

tanpa ayah..siapalah kita...