Thursday, March 29, 2012

MACAMANA NAK BUAT?

Tiap-tiap pagi sya akan hadapi masalah ni,huhuhu di waktu persekolahan,anak sya yang ke dua tu susah sangat bangun nak kesolah,dia sekarang dah darjah satu dah,macam-macamalasan dia bagi sebab tak nak kesekolah,kadang-kadang naik pening dengan perangai dia.

Tiap hari ada saja alasannya tak nak ke sekolah,panat la,demam la,batuk la,macam-macam la.sampai sya terpaksa ke sekolah untuk bertanya cikgunya apa masalahnya kat sekolah,tapi cikgu kata ok jer,bila tanya kat dia,dia kata tak ada apa.tak tahu macamna nak buat lagi.

Macam-macam cara dah buat,tapi sama ja,tiap hari nak kena hadapi perangai tak nak ke sekolahnya tu,kawan-kawan ada tak cara or tips2 nak bagi anak-anak rajin ke sekolah,sya pun dah pening nak cari jalan penyelesaian nya.

ni la budak yang payah sangat nak ke solah,macam-macam alasan dia bagi.


4 comments:

Irfa said...

masa anak umur 6 tahun dulu..selalu buat hal pagi2 dgn mcm2 alasan taknak gi skolah..sebelum tu oke je..
rupanya,di tadika dia selalu kena marah ngan cikgu dan cikgu pukul dia..sy tukarkan ke tadika lain dn dia bangun awal sbb seronok nak gi skolah

tahun darjah 1..so far xde mslh utk gi skolah..sesekali je liat nak ngun sbb tido lewat.

takde tips..sorry yer

cheqna said...

dia tak suka g sekolah??
kene buli kot..cuba tanya dia...

Rai Ourkizuna said...

anak saya tak start sekolah lagi.. so tak pasti lah kaedah ni terbukti berkesan ke tidak..

first kena tanya dia kenapa dia taknak ke sekolah..ada budak dia taknak pegi sekolah sebab kena buli.

kemudian cuba ceritakan perkara atau aktiviti menarik tentang sekolah atau aktiviti yang cuma kat sekolah boleh buat yang menarik minat dia..

memang tak boleh nak paksa keras2.. nanti lagi dia taknak pegi..

Prettywrite said...

kalau yana dulu2 taknak pergi sekolah sebab kerja sekolah yang tak siap n takut cikgu jer..kalau cikgu garang sangat budak2 pun takut..takut kena soal dengan cikgu lepas tu tak dapat jawab.lepas tu kena marah..kena denda..malu dengan kawan2 lagi..hoho..