Thursday, January 12, 2012

RISIKO BAHAYA BERMAIN YOYO KANAK-KANAK?

Sya terjumpa artikel ni dalam satu magazine,bahaya dan risiko bermain yoyo,ingatkan yoyo permainan yang selamat rupanya tak juga,jom kongsi risiko dan bahayanya yoyo.


RISIKO TERCEKIK
Yoyo terdapat dalam pelbagai jenis ada yang di buat dari getah dan ada yang di buat dari plastik.Kanak-kanak kan lebih tertarik dengan yoyo yang dibuat dari getah kerana ianya lembut dan mudah lentur,Sebenarnya ia kurang sesuai pada  kanak-kanak  yang suka memasukkan benda dalam mulut,jika main tanpa pemantauan,tidak mustahil si kecil akan memasukkan mainan tersebut dalam mulut.

RISIKO TERJERUT PADA TALI
Tanpa tali yoyo tak dapat di mainkan,namun jika tali yoyo begitu panjang ia tak dapat di kendalikan dengan betul,malah kadang-kadang boleh menjerut leher sikecil

RISIKO TERCEDERA
ada yoyo yang jenis mudah melantun,terutama jika di balinh dengan kuat,oleh kerana kanak-kanak tidak berapa pandai mengawal lantunan,tidak mustahil kanak-kanak akan tercedera bila yoyo melantun naik.

itu serba sedikit yang sya dapat kongsikan berdasarkan apa yang sya baca,boleh bermain tapi hendaklah sentiasa dalam pemantauan ibu bapa





4 comments:

cheqna said...

ape jua yang nak diberikan kepada anak2 sebagai mainan perlu dipantau oleh ibu bapa
thanks 4 sharing this

suwara entertainment said...

anak saya pernah minta yoyo..tapi kami x pernah belikan sbb takut tercedera mcm yg akak ckp tu la..

Ardini Humaira said...

bab melantun kena kepala tu memang terbiasa dah budak2 main yoyo.. benjol la akhirnya :)

eB said...

aduyai. takot gaks eh? tq :)