Thursday, November 17, 2011

PETUA RAWAT PANAU

CARA A)1. Pertama sekali anda perlukan sebiji bawang putih.
2. Kupas kulit bawang putih tu dan sentalkan pada tempat yang ada panau.
3. Lepas tu, biarkan jer macam tu selama 15 minit.
4. Kemudian, cucilah dengan air suam.
5. Amalkannya sehingga panau tu hilang.

CARA B)
1. Ambil sebatang kayu manis, gesekkan di bawah buntut lesung batu dengan sedikit air.
2. Sapukan ditempat yang bermasalah. Insyaallah panau dan sakit kulit berkenaan dapat dirawat.

CARA C)
1. Ambil 4 hingga 5 helai daun belimbing besi.
2. Tumbukkan kesemua daun tadi sampai lumat.
3. Semasa tengah menumbuk daun tersebut, masukkan sedikit asam jawa dan beras.
4. Kemudian, teruskan proses menumbuk kesemua bahan di atas hingga lumat.
5. Bila semua bahan dah lumat, sapukan saja ia pada kawasan tubuh anda yang mengalami panau, kesan demam campak ataupun kurap.
6. Jikalau anda sakit kepala, tampalkan saja bahan campuran tersebut pada bahagian dahi.

CARA D)
1. Gosokkan halia pada kulit yang berpanau.
2. Biarkan seketika, kemudian bilas dengan air biasa.
3. Amalkannya 3 kali sehari.

CARA E)
1. Ambil lengkuas sebesar ibu jari kaki, dibuang kulit arinya dan cuci bersih
2. Kemudian tumbuk sehingga hancur, lalu dibungkus dengan kain perca.
3. Diikat kemas dan gosokkan pada kulit yang berpanau.

8 comments:

NM02 said...

pakcik kita ada penah cakap, mandi pakai sabun fab ketul tu.. entah ye ke tidak mujarabnyer... hehehe

cheqna said...

thanks for sharing..

abah khalisha said...

Dulu kecik-kecik abah ada panau..berjangkit ngan orang len..skrg alhamdulillah tkde dah

MamaEma said...

cara A B dan D yang selalu dibuat masa ada panau...

ZianaRazali said...

xpenah pulak ada panau..parut jerawat bulih apply x?hehe

Ardini Humaira said...

kawan dni yang ada panau tiap2 bulan beli ubat kat farmasi tapi lupa ubat ape.. sian tgk dia

halila Ibrahim said...

tak pernah la lagi jd panau ...tp pernah dengar jugak sapu2 dengan benda2 yg panas bg pedih...cepat hilang..

Rai said...

dulu pernah dengar org kata kalau panau sapu serbuk belerang.. macam ngeri je kan..hehehe..