Tuesday, November 15, 2011

KEBERSIHAN DAPUR

        
 
1. Kebersihan harus diberi perhatian kepada tempat penyediaan masakan dan paling penting, kepada tukang masak. Basuh tangan dengan air suam dan sabun selama 20 saat, sebelum menyediakan makanan dan selepas menyentuh daging mentah. Rambut dalam keadaan kemas, samada diikat atau ditutup. Pastikan sebarang luka di tangan tidak dibiar terbuka. Jika terdapat luka yang boleh berjangkit, jangan teruskan memasak.

2. Kawasan memasak mestilah bersih dan kemas. Basuh permukaan kawasan memasak dengan campuran 1 sudu besar peluntur klorin dan 1 liter air, atau menggunakan produk pencuci dapur. Ini adalah untuk mengelakkan bakteria.

3. Selain itu, tuala dapur dan span juga harus dipastikan bersih. Apabila basah, ia akan membiak bakteria. Basuh tuala dapur dan span setiap minggu dengan air panas.

4. Sementara itu, sekali-sekala sink harus dibersihkan dengan campuran 5ml peluntur dan 1liter air, atau produk pencuci dapur. Sisa makanan yang terperangkap di dalam saluran sink beserta keadaan yang lembab akan menggalakkan pertumbuhan bakteria.

5. Gunakan papan pemotong yang diperbuat dari kayu keras atau plastik, dan tidak mempunyai retak. Elakkan papan pemotong yang diperbuat dari bahan lembut. Basuh papan pemotong dengan air panas, sabun, dan berus skrub. Bersihkan lagi menggunakan campuran peluntur dan air tadi. Papan pemotong harus dibersihkan dengan rapi selepas digunakan untuk makanan mentah seperti makanan laut dan ayam, dan juga sebelum digunakan untuk makanan yang sedia untuk dimakan. Jika boleh, tetapkan satu papan pemotong untuk bahan mentah, dan satu lagi untuk makanan segera seperti roti dan buah-buahan.

6. Basuh permukaan tin makanan sebelum dibuka untuk mengelakkan kekotoran masuk ke dalam makanan. Bersihkan bilah pembuka tin selepas setiap penggunaan. Mesin pengisar harus dibuka dan dibersihkan sejurus selepas digunakan.

7. Jangan letakkan daging yang telah dimasak di atas pinggan yang belum dibasuh, atau bekas yang diletak daging mentah.

8. Basuh buah-buahan dan sayur-sayuran dengan sekata dengan air suam. Jangan gunakan sabun atau pencuci. Adalah lebih baik menggunakan skrub kecil untuk menanggalkan kotoran di permukaan

7 comments:

Irfa said...

tq fr sharing :-)

Unknown said...

kalo dapur tak bersih...nak mkn pun takde feel kan...

eB said...

aduyai, dpt 2 dak kecik tuh, dapor stiap minut kena sapu. hu3

cheqna said...

sharing sangat caring kan??
thanks =)

Shima Zahar said...

info yang terbaikkkk... tul tu. .kalau dapur kotor.. makanan sedap macam mana pun tetap jadi tak sedapp....

Shahayu said...

ya la.... dapur bukan jer kena cantik & kemas...yg penting bersih....

ZianaRazali said...

lawanya dapur k.sya..rasa nak tdo kat dapur jer kalo ada dapur cantik..hehehe