Friday, June 17, 2011

TIPS MUDAH TIDUR

Siapa kat sini yang susah nak tidur malam?meh sini sya nak kongsi tips agar mudah tidur,jom baca.

KEMASKAN TEMPAT TIDUR
kalau katil berselerak,akan membuat kan minda kita bertambah berserabut dan susah nak lelapkan mata,apa kata sebelum tidur kemaskan tempat tidur,agar hati tenang untuk tidur dengan lena.


MATIKAN ALAT KOMUNIKASI
Kadang-kadang alat elektronik seperti tv,komputer,ipad,handfon juga antara faktor kita tak boleh tidur dengan lena,alat-alat telekomunikasi yang bila di letakkan sebelah kita ketika tidur boleh mengganggu kita.Cuba matikan alat2 ini sejam sebelum kita tidur kerana cahaya aktif pada alat ini tubuh terjaga.


KEPALKAN JARI KAKI
Cuba kepalkan jari-jari kaki dan hitung sehingga bilangan ketujuh,dan ulanginya sehingga kita rasa selesa dan ingin tidur.


SUHU BILIK YANG SESUAI
Pastikan suhu bilik sesuai untuk kita tidur,suhu bersesuaian akan membuatkan kita lebih nyaman,rileks dan mudah tidur,kalau suhu terlalu panas dan terlalu sejuk akan membuatkan kita kerap terjaga.

Itu lah serba sedikit yang sya boleh kongsikan melalui pembacaan sya.Kepada sesiapa yang ada masalah tidur tu cubalah yer.

3 comments:

NM02 said...

kalu susah nak tido jugak, tekap muka ngan bantal selama sejam. hehehe

AmY DeaN said...

amy suka berangan sebelum tido..dah praktik sejak zaman sekolah lagi..memang berkesan..imagine berada kat pantai ke date dengan SETH TAN ke..hahaha...

ajumohit said...

hmmm so far akak senang lagi nk lelap, bukan apa bebudak ni byk ragamnya, ibunya letak je kepala terus lena hehehe