Tuesday, June 21, 2011

PENTINGNYA MINUM AIR SEBELUM DAN SELEPAS BANGUN TIDUR

Semua orang perlukan air dalam tubuh masing,air bukan saja penghilang dahaga,tapi amat perlu bagi begi membantu sistem petumbuhan badan,membantu mengeluarkan toksin dalam tubuh dan membantu dalam proses metabolisme tubuh badan

kekurangan air dalam tubuh boleh menyebabkan dehitdrasi,dan mengganggu sistem tubuh kita,malah benyak penyakit boleh berlaku di sebabkan kekurangan air,contoh paling senang demam,

Amalan minum air sebaik bangun dari tidur amat bermanfaat untuk kesihatan,bila kita tidur,kita akan kehilangan banyak air,akibat dari pengewapan,tubuh kita tidak berhenti bekerja walau kita tidur,oleh sebab itu kita selalu dahaga bila bangun dari tidur.

keadaan ini perlu di pulihkan dengan dengan meminum air 250 ml-500 ml air agar tubuh kita kembali segar.jika kita tidak minum air selepas bangun tidur tubuh kita akan kehilangan mineral dalam badan.

untuk permulaan,minum segelas air putih setelah bangun dari tidur agar air yang di minum dapat di gunakan organ-organ tubuh yang tak pernah berhenti bekerja seperti otak, jantung dan ginjal.

Sebelum tidur juga kita di galakkan minum air tapi tidak lah terlalu banyak kerana minum berlebihan akan membuatkan kita sering terjaga untuk membuang air,minum pada kadar yang kecil sahaja.  
                               

4 comments:

chichi said...

kurang minum air suam..nak air manis jer...

NM02 said...

b4 tido mmg suker minum air masak sebab mmg set akan terjaga blah mlm utk bangun buang air. nnt bleh stanby bukak lampu dapor, senang terjaga lepas tu.

pagi lak mmg minum air masak b4 mandi sebab senang pembuangan sisa makanan smlmnyer...

Anonymous said...

zr mmg suke minum air b4 tido .. tp lepas bangun, lambt skit ler.. psl minum milo dulu

LadyzuL ⎝⏠⏝⏠⎠™ said...

MINUM AIR NI MEMANG KAKd PALING2 SUKA...HEHEHEHEHE...