Tuesday, June 14, 2011

CARA-CARA NAK SIMPAN BUAH-BUAHAN DALAM PETI AIS

Selamat pagi semua,wah pagi2 ni sya dah sebut pasal makan eh,kali ni kita kongsi cara2 nak simpan buah-buahan dalam peti ais agar buah kekal segar,sedapkan bukan ja peti ais tengok macam2 buah ada segar2 lagi tu,nak epal ada epal,nak pren ada oren,nak pear ada pear,pendek kata semua ada la,semua masih segar2 lagi.


Buah epal,pir,buah pic dan strawbery perlu di masukkan ke dalam plastik yang berlubang sebelum di masukkan dalam peti ais untuk di simpan,agar buah tersebut sntiasa segar,


Manakala buah beri,cukup sekadar cuci kemudian simpan dalam peti ais tak perlu balut dengan plastik,kerana buah beri menyerap air, ia cepat busuk dan berair.


Buah limau dan buah delima cepat hilang jusnya,oleh kerana itu,kena bungkus buah tersebut dengan plastik berperekat sebelum simpan dalam peti sejuk.


buah lain seperti nenas,tembikai,mangga,bole di simpan pada suhu bilik,termasuk juga buah pisang.

                                      fruit.jpg (12152 bytes)

so dapat lah kita menyimpan buah dengan betulkan agar tak cepat rosak.

6 comments:

LadyzuL ⎝⏠⏝⏠⎠™ said...

eemmm..tq for the info...

LadyzuL ⎝⏠⏝⏠⎠™ said...

kakD nak minta tlg ni...boleh dak kalau misya buang WORD VERIFICATOIN & BUAT KOMEN TOP-UP WINDOW sbb lebih mudah kwn2 nak komen laju2..tu pun kalau kesian kat kami2 la kan...tngk mcm kakD kdg2 kena jawap sampai 2.3kali sbb word tu kdg2 tak sama...

Anonymous said...

nce entry

LadyzuL ⎝⏠⏝⏠⎠™ said...

ni kakD dah siap terang kat sini...

http://makencikladyzul.blogspot.com/2011/06/nak-buang-word-verification-buat-komen.html

Anonymous said...

good

LadyzuL ⎝⏠⏝⏠⎠™ said...

hehehehe...lps ni senang la nk komen laju2...